2021-05-06 15:14Nyheter

Färgat murbruk skapar magi

Vid en första anblick kan man tro att det är olika färger på tegelstenarna, men så är inte fallet. Variationen i fasadens utseende framställs genom att använda olika färger på murbruket. Här har tre olika färger på murbruken använts till fastigheterna.

Kv. Kungsljuset 1 är en del av det nya området som växer fram kring den nedlagda Gideonsbergsskolan i Västerås. Här kombineras gammalt och nytt genom att bevara stora delar av de befintliga skolbyggnaderna och komplettera området med en ny hustypolog.

Arkitekturen på husen är triangulär och planlösningarna präglas av husens trekantiga form. De triangulära byggnadernas långsidor bildar tydliga kanter mot angränsande gator och stråk inom området. Generösa balkonger med närmare 300° utsikt, utan onödig insyn gör det möjligt att tillgodogöra sig större delen av dagens solljus.

Variationen i fasadens utseende framställs genom att använda olika färger på murbruket. Vid en första anblick kan man tro att det är olika färger på tegelstenarna, men så är inte fallet. Det har använts tre olika färger på murbruken till de här fastigheterna.

Objekt: Kv. Kungsljuset 1, Västerås

Produkt: Färgat Murbruk

Entreprenör: Front RK AB

Byggherre: HSB

År: 2020

Ämnen: Fasad

Om Combimix

Combimix tillverkar mineralbaserade produkter för byggindustrin. I sortimentet finns bl.a. produkter för golvavjämning, fasadputsning, murning, gjutning, betongrenovering, restaureringsbruk för kulturbyggnader m.m. Försäljning sker i Sverige, Danmark, Norge och USA.