2021-11-02 07:00Pressemelding

Cochlear lanserer Remote Check – gir en bedre pasientopplevelse og kan avlaste helsevesenet

Cochleaimplantat- pasient anvender Cochlear Remote checkCochleaimplantat- pasient anvender Cochlear Remote check

Under koronapandemien har digitaliseringen vokst, og dette har ført til nye fremtidsløsninger innen helsevesenet. Cochlear som er ledende innen implanterbare hørselsløsninger, lanserer nå en innovativ telemedisinsk tjeneste for ekstern hørselskontroll. Appen Cochlear Remote Check gjør det mulig å utføre hørselstester via telefonen for personer med hørselsimplantater – uansett hvor de befinner seg. Løsningen legger til rette for at helsevesenet kan følge opp og hjelpe pasienter ved behov uten at pasienten må møte opp fysisk på klinikken.

– Helsehjelp nærmere brukeren er fremtidsrettet og hørselsomsorgen er intet unntak. Etter hvert som antallet pasienter med cochleaimplantater øker, øker også presset på helsevesenet. Da må vi finne nye måter å møte behovene til pasientene våre på. Å gi muligheten til å utføre en sjekk hjemmefra sparer tid både for pasienten og klinikken1. Med Remote Check fortsetter vi å styrke vår posisjon som ledende innen fremtidens hørselsløsninger, sier Lotta Vedholm, General Manager hos Cochlear Nordic.

Telemedisin, det vil si ekstern helseomsorg, har vokst over mange år. Med koronapandemien tok utviklingen flere steg fremover, og nå introduseres den innen hørselsomsorgen med Cochlears siste innovasjon, Remote Check. Ved hjelp av appen kan pasienter med alvorlig hørselstap og nyeste generasjon lydprosessorer, utføre hørselskontroller hjemmefra uten å måtte reise til klinikken.

– Den største fordelen med Remote Check er at jeg utfører hørselstesten hvor som helst og når tid jeg vil, med samme kvalitet som om jeg var på klinikken. Jeg får umiddelbar bekreftelse om at alt er som det skal være med hørselen min, sier Stefan, en av pasientene i testgruppen som har prøvd Remote Check.

Et cochleaimplantat (CI) er et teknisk hjelpemiddel som omgår de skadede hårcellene i sneglehuset (cochlea) og stimulerer  direkte mot hørselsnerven. Et CI kan bidra til å gjenopprette hørselen til personer med store og alvorlig hørselstap. Brukere med CI må jevlig inn til CI-klinikken for kontroll av utstyret og hørselsfunksjon. Antall brukere med CI øker for hvert år noe som øker presset på allerede begrensede kliniske ressurser. Dette kan føre til en uholdbar situasjon på lang sikt. Remote Check begynte å teste globalt for ett år siden. I den påfølgende evalueringen blant klinikkene i fokusgruppen mente 95 % at det er et godt verktøy for å avgjøre om det er behov for et fysisk klinikkbesøk2.

– CI anses som spesialisttjeneste og bare universitetssykehus og noen få såkalte satellittklinikker er for tiden ansvarlige for å følge opp denne pasientgruppen. Med Remote Check kan en stor andel av kontrollene gjøres hjemmefra, spare reisetid og gjøres når det passer pasienten. Hele 76 % av deltakerne i fokusgruppene våre mener at den største fordelen er at appen sparer tid og penger3,, sier Lotta Vedholm.

Fakta: Slik fungerer Remote Check

En rekke vitenskapelig beviste tester, inkludert fotografering av implantatområdet på hodet utføres av brukeren via appen. Testen i sin helhet trenger ikke å ta mer enn ca. 15 minutter.  Svarene sendes deretter til pasientens klinikk, og etter vurdering avgjøres det om pasientens hørselsfunksjon er som forventet eller om det er behov for et fysisk klinikkbesøk. Mindre målinger kan utføres direkte i mobilappen. Remote Check har så langt blitt introdusert på over 60 klinikker i Europa.

Link till Cochlear

Ref.

• Maruthurkkara S, Case S, Rottier R. Evaluation of Remote Check. A clinical tool for asynchronous monitoring and triage of cochlear implant recipients Ear Hear 2021 Jul 27
  • Cochlear Limited. D1803507: Global Remote Check Pilot Recipient Evaluation – October 2020
  • Maruthurkkara S, Allen A, Cullington H, et al., Remote Check Test Battery for Cochlear Implant Recipients: Proof of Concept Study. Int J Audiol2021 Aug 25;1-10

Om Cochlear Norway

Cochlear er den globale lederen innen implanterbare hørselsløsninger. Selskapet har en global arbeidsstyrke på mer enn 4000 personer og investerer mer enn 180 millioner australske dollar i forskning og utvikling hvert år. Produktene inkluderer cochleaimplantater, benledningsimplantater og akustiske implantater, som helsepersonell bruker til å behandle ulike typer moderat til alvorlig hørselstap. Siden 1981 har Cochlear levert mer enn 600 000 implanterbare enheter og hjulpet folk i alle aldre i mer enn 180 land med å høre.

Karin Walfridsson
Karin Walfridsson