2021-09-03 06:00Tiedote

Cochlear™ tuo markkinoille Osia®-järjestelmän – et ole koskaan kuullut mitään vastaavaa

Cochlear Osia 2 userCochlear Osia 2 user

• Cochlear™ Osia®-järjestelmä, joka käyttää käänteentekevää kuulotekniikkaa digitaalisen pietsosähköisen stimulaation* avulla
  • Kehitetty Cochlearin tuotekehitysyksikössä Mölnlyckessä Ruotsissa
  • Potilaille, joilla on erilaisia välikorvan vikoja tai toispuolikuuroille – ääni välitetään luujohtumisen avulla suoraan simpukkaan

[Mölnlycke, Ruotsi] – 3. syyskuuta 2021: Cochlear Limited (ASX: COH), maailman johtava implantoitavien kuuloratkaisujen valmistaja tuo markkinoille nyt uuden ja kiehtovan Cochlear™ Osia®-järjestelmän. Osia-järjestelmä on ensimmäinen istutejärjestelmä laatuaan. Järjestelmä käyttää digitaalista pietsosähköistä stimulaatiota*, joka ohittaa luonnollisen kuulojärjestelmän vaurioituneet alueet ja lähettää äänen suoraan simpukkaan.

Uusi järjestelmä käyttää luun luonnollista kykyä johtaa ääntä, joka auttaa potilaita kuulemaan haastavissa ja meluisissa tilanteissa, joissa he kamppailevat eniten. Osia-järjestelmä sopii potilaille, joilla on välikorvatyyppinen tai sekatyyppinen kuulonalenema tai kun kyseessä on toispuolikuurous.

Osia-järjestelmä käyttää innovatiivista tekniikkaa, joka on erityisesti valittu ja suunniteltu toimimaan kehon sisällä ja sen kanssa1. Tätä kutsutaan Human Design™:ksi.

Järjestelmä koostuu istuteosasta, joka leikataan päähän korvan taakse ja ulkoisesta puheprosessorista, joka pysyy paikoillaan magneetin avulla. Kun leikkaushaava on parantunut (4-5 viikon jälkeen) ohjelmoidaan ja aktivoidaan puheprosessori. Sen jälkeen potilas voi kuulla järjestelmän avulla ensimmäistä kertaa.

Ääni kulkee prosessorista istuteosaan, jossa on värähtelijä. Sitten värähtely kulkee kalloluuta pitkin suoraan sisäkorvaan. Potilas aistii luonnollisen, akustisen äänen.

Osia-järjestelmän tehokas värähtelijä mahdollistaa sovituksen jopa 55 dB kuulonalenemaan. Tutkimuksissa osoitettu, että laaja dynaaminen alue parantaa potilaiden puheenerotusta melussa2, ja se antaa myös lisäkapasiteettia, jos potilaan kuulo alenee ajan myötä.

Lotta Vedholm, Cochlear Nordicin toimitusjohtaja sanoo: “Osia-järjestelmää kehittäessä kuunneltiin käyttäjiä ja klinikoita, jotka käyttävät kuuloistutteitamme päivittäin. Toistaiseksi olemme olleet hämmästyneitä, kuinka positiivisesti lääkärit ja potilaat ovat ottaneet Osia-järjestelmän vastaan. On ollut uskomatonta nähdä käyttäjien elämänlaadun parannus, kun he voivat kuulla paremmin tilanteissa, joissa tiedämme heidän pinnistelevän nykyisin.”

Ensimmäiset leikkaukset Suomessa on tehty kesällä 2021 Helsingin yliopistollisessa sairaalassa. Syksyn aikana useampi klinikka aloittaa potilaiden leikkaukset tällä uudella tekniikalla.

12-vuotias Albin oli ensimmäinen, joka sai Osia-järjestelmän Ruotsissa ja hän kertoo: "Osia-järjestelmällä kuulen paljon enemmän ääniä ja ne ovat selkeämpiä. Kun olen saanut Osia-järjestelmän, olen varmempi koulussa, että kuulen kysymykset oikein ja se antaa minulle enemmän luottamusta vastata. Pidän Osia-puheprosessorista siksi, että se on todella mukava ja sen kanssa voi käyttää lippistä".

* Pietsosähköinen stimulaatio tarkoittaa, että värähtely syntyy jännitteistä, joka johtuvat pietsosähköisestä materiaalista koostuvaan värähtelijään. Tätä ilmiötä käytetään monissa tuotteissa, kuten esim. mikrofonit, kellot, ultraäänilaitteet ja kehittyneet kaiuttimet. Piezo Power -värähtelijän etuna on sen herkkyys korkeilla taajuuksilla ja se sopii hyvin istutteeseen, jolla on suuret vaatimukset tehon, koon ja luotettavuuden suhteen.

Lähteet:
1. Land J. Comparison tech data Baha 6 Max, legacy and competition. Cochlear Bone Anchored Solutions AB, Sweden. 2020; D1762475. 2. Hoffman J. Subjective evaluation of clear rich and natural sound. Cochlear Bone Anchored Solutions AB, Sweden. 2020; D1788013.

Meistä Cochlear

Cochlear on johtava maailmanlaajuinen istutettavien kuuloratkaisujen tuottaja. Cochlearilla on maailmanlaajuisesti yli 4 000 työntekijää. Yritys investoi tutkimukseen ja tuotekehitykseen vuosittain yli 180 miljoonaa Australian dollaria. Cochlear valmistaa muun muassa sisäkorva- ja luujohtoistutteita sekä akustisia istutteita, joita terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät keskivaikeasta erittäin vaikean kuulonaleneman hoitamiseen. Vuodesta 1981 lähtien Cochlear on valmistanut yli 600 000 istutetta ja auttanut kaikenikäisiä ihmisiä yli 180 maassa kuulemaan.

Karin Walfridsson
Karin Walfridsson