2021-11-09 07:30Pressmeddelande

På lördag kläs Stockholm i ljus

null

Nu börjar den ljusa årstiden. På lördag den 13 november invigs #Stockholmsjul och julbelysningen på över 40 gator, platser och torg tänds i Stockholm City. I år bjuder City i Samverkan in till en digital invigning.

- Vi uppmanar stockholmarna och våra besökare att bege sig ut på stan och uppleva tändningen tillsammans med vänner och familj via stockholmsjul.se. Kl 15.30 tänds hela stan upp och då gäller det att vara på plats. Själv kommer jag att stå vid våra älgar på Nybroplan, berättar Gabrielle Gjerswold, vd på City i Samverkan.

Årets invigning leds av Tilde de Paula Eby och sänds på stockholmsjul.se. Det blir julmusik med artisten Sonja Aldén och invigningstal av Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Programmet börjar kl 15.10 och julbelysningen tänds samtidigt på över 40 gator, platser och torg ca kl 15.30.

- Vi är både glada och stolta över att #Stockholmsjul lyser upp Stockholm City på ett vackert och energieffektivt sätt. Julbelysningen bidrar till att göra Stockholm till en mer attraktiv och trygg stad – även på vintern, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Årets ljuskarta
Ljuskartan är guiden till Stockholms julbelysning. Den visar väg från älgfamiljen vid Nybroplan till de gnistrande ljuskronorna på bron över Strömparterren, vidare till misteln i jätteformat utanför Centralstationen och sedan vidare till en rad andra upplysta platser. Det gäller att titta upp så att man inte missar något på vägen! Ljuskartan är till för den som vill strosa i julstämningen och njuta av alla dekorationer. Ljuskartan kan enkelt hämtas ut på en rad olika platser i Stockholm eller laddas ner här.

#Stockholmsjul
Stockholms julbelysning är del av #Stockholmsjul som startade 2011 som ett samverkansprojekt mellan staden och fastighetsägarna för att utveckla julbelysningen i Stockholm City. #Stockholmsjul är idag ett av Europas största julbelysningsprojekt, med över 40 dekorerade gator, platser och torg. #Stockholmsjul presenteras av Stockholms stad och fastighetsägarna tillsammans med City i Samverkan. Årets julbelysning är tänd i sin helhet fram till tjugondagknut.

Gator, platser och torg som dekoreras av #Stockholmsjul:
Biblioteksgatan, Birger Jarlsgatan, Brunkebergstorg, Bryggargatan, Centralbron, Centralplan, Drottninggatan, Gamla Brogatan, Grev Turegatan, Gustav Adolfs Torg, Hamngatan, Humlegårdsgatan, Hötorget, Jakobsbergsgatan, Järnvägsparken, Klarabergsgatan, Klarabergsviadukten, Kungsgatan, Kungsträdgården, Lästmakargatan, Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan, Norrbro, Norrlandsgatan, Norrmalmstorg, Nybrogatan, Nybroplan, Regeringsgatan, Riksbron, Sergelgatan, Sergels Torg, Smålandsgatan, Strömbron, Strömgatan, Strömkajen, Strömparterren, Stureplan, Sveavägen, Tegelbacken, Vasagatan och Vasaplan.

Besöksundersökning
Varje år genomför Stockholmsjul en besöksundersökning där 600 besökare intervjuas under december. 2020 visade att 90% av besökarna upplevde julbelysningen som attraktiv eller mycket attraktiv. 70% kunde tänka sig att rekommendera andra att besöka Stockholm City för att titta på julbelysningen. 80% anser att julbelysningen ökar den upplevda tryggheten. 75% anser att julbelysningen har betydelse för hela Stockholm som juldestination.

Kontakta oss gärna för intervjuförfrågningar, en ljuspromenad eller för pressmaterial
Maria Torén, Pressansvarig #Stockholmsjul
070 948 99 90, maria.toren@cityisamverkan.se

Mårten Roslund, Pressekreterare för Daniel Helldén, trafikroteln Stockholms stad
076 122 96 25, marten.roslund@stockholm.se

Om City i Samverkan

City i Samverkan är Stockholm Citys organisation för offentlig-privat samverkan. Medlemmarna är Stockholms stad, fastighetsägare, handeln, samt enskilda företag och organisationer. Genom samverkan skapar City i Samverkan en attraktiv och händelserik citykärna, öppen för alla. Verksamheten är en verkställande organisation som initierar och samordnar projekt samt är en kunskapsresurs för Stockholm Citys aktörer. Visionen är att Stockholm City ska vara en av Europas attraktivaste destinationer.

KONTAKTPERSONER