2013-04-29 08:39Pressmeddelande

City Gross lanserar grillkasse och möjlighet till hemleverans av grill

null

City Gross tar nu nästa steg i att utveckla matkassemarknaden. Parallellt med att man lanserar en grillkasse är man nu först med att erbjuda hemleverans av grillar och grilltillbehör. Initiativet följer på att man utökat distributionen till orter utan en City Gross-stormarknad och breddat sortimentet med tvåpersonersmatkassar, laktosfria matkassar och en tillvalskasse med frukt.

Försäljningen av City Gross matkassar ökar och potentialen bedöms vara fortsatt stor. Under 2013 förväntas City Gross matkassar ha en fortsatt kraftig tillväxt, bl a tack vare att man såväl utökar upptagningsområdet som breddar sortimenter med nya kassar och komplementvaror från Hem & Fritidssortimentet.

– Vi är mycket lyhörda för vad som efterfrågas och satsar därför nu på både en grillkasse och utrustningen som behövs för att grilla. Genom hemleverans av grillar i samband med matkasseleveranserna underlättar vi får våra kunder som på ett väldigt enkelt sätt kan skaffa en  ny grill inför säsongen, säger Per Karlsson, ansvarig för City Gross Matkasse.

Grillsortimentet som nu lanseras är man ensam om på den svenska matkassemarknaden. Det är en del av satsningen på pågående Grill & BBQ SM, där City Gross är huvudsponsor. Det består av ett grillsortiment med en grillkasse kompletterad av en kött- och grillåda, samt grillar och grilltillbehör:

•  grillkassen för fyra fyrapersoners middagar innehåller recept med färskt svenskt butiksstyckat kött och färska grönsaker och rotfrukter, samt inslag av Ä-märkta och ekologiska varor efter säsong.

•  kött- och grillådan väger ca 3,8 kilo och innehåller färska korvar, skivad entrecôte, skivad karrékotlett, grillribs av fläsk och hamburgerfärs av högrev.

•  sex olika Landmanngrillar för gasol eller kol från 299 till 4 999 kr, som täcker behoven för allt från den som grillar snabbt ibland till den som har grillning och BBQ som hobby.

•  grillkolstarter, grillbestick, rökflis och grillbriketter, där det senare är officiellt SM-grillkol som blivit utsett till bäst i test.

Med de nya kassarna erbjuder nu City Gross Matkasse fem ordinarie varianter kompletterade av några tillvalsmöjligheter:

4 personers   5 middagar à 549 kr (upphämtning) alt 599 kr (hemleverans)

2 personers   5 middagar à 449 kr (upphämtning) alt 499 kr (hemleverans)

4 personers grillkasse  4 middagar à 549 kr (upphämtning) alt 599 kr (hemleverans)

4 personers laktosfri  5 middagar à 549 kr (upphämtning) alt 599 kr (hemleverans)

2 personers laktosfri  5 middagar à 449 kr (upphämtning) alt 499 kr (hemleverans)

Tillval fruktkasse  ca 3,5 kg à 79 kr (samma pris för upphämtning och hemleverans)

Tillval kött- och grillåda  3,8 kg à 439 kr (samma pris för upphämtning och hemleverans)

Tillval grillbriketter  5 kg à 69 kr (samma pris för upphämtning och hemleverans)

Tillval grillsmaksättare Sweet  4 flaskor à 149 kr

Tillval grillsmaksättare Caj P  1 flaska och tre påsar à 99 kr

Tillval rökflis  4 påsar à 239 kr

De laktosfria varianterna har samma fräscha innehåll som motsvarande ordinarie kassar, med den skillnaden att alla varor är laktosfria. Tillvalskassen med ca 3,5 kg färsk frukt innehåller alltid bananer, samt frukter i säsong. Den levereras endast tillsammans med ordinarie matkasse.

City Gross matkassar har ett lägre portionspris än andra matkassar av jämförbar kvalitet. Det möjliggörs bl a av sortimentssamordning med City Gross stormarknad och ett helt unikt och mycket rationellt varuförsörjningsupplägg med effektivt plock och distribution i obruten kylkedja hela vägen till kunden.

City Gross matkassar kan hämtas i butik eller levereras i hemmet mot ett pristillägg. Man tecknar sig för matkassen varje vecka, varannan vecka eller i en valfri kombination utifrån en bokningskalender.

Per Karlsson, ansvarig för City Gross Matkasse, 0767-64 84 41

Om City Gross

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader samt e-handel. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Rebecca Wictor
PR & Kommunikation