2023-01-31 08:00Press release

Casall har verdens første sports-BH med dokumentert levetid

Iconic Sport Bra Sky blueIconic Sport Bra Sky blue

Casall Sport har som pioner innen treningstøy av høy kvalitet hatt en ledende posisjon innen sports-BH i flere tiår, og mer enn 2 millioner kvinner har trent i en Casall Iconic Sports bra. Nå har Casall, sammen med University of Portsmouth, gjennomført en unik forskningsstudie for å måle endringer i brystbevegelser med en sports-BH som er vasket 200 ganger.

Brystvev har begrenset iboende støtte, og kraftige bevegelser kan forårsake skade på anatomiske bryststrukturer. Et bryst beveger seg tredimensjonalt (opp og ned / frem og tilbake / side til side) mellom 4–15 cm ved f.eks. løping, og en velfungerende sports-BH er derfor avgjørende for å gi støtte og begrense brystbevegelser under trening – noe som igjen reduserer brystsmerter, ubehag og endret utseende.

Casall har i flere tiår utviklet testvinnende modeller med fokus på innovasjon og holdbarhet. Nå driver Casall utviklingen fremover igjen sammen med University of Portsmouth, det ledende forskningsinstituttet innen brystbiomekanikk, BH-vitenskap og brysthelse, ved å fokusere på hvor lenge sports-BH-en opprettholder sin opprinnelige funksjon.

“Bare én tidligere forskningsstudie fra 2021 har sett på hvordan en sports-BHs funksjon endres av vask, og der kunne vi konstatere at allerede etter 25 vask økte brystbevegelsene med ca. 20 % sammenlignet med da BH-en var ny og uvasket. Vi ble derfor veldig positivt overrasket da vi nå kunne konstatere at det ikke fantes noen statistisk sikret forskjell på brystbevegelsene for Casall Iconic Sports Bra etter hele 200 vask“, sier Brogan Jones, Senior Research Associate ved University of Portsmouth.

I studien ble også forskjellen i ytelse mellom stoffer produsert av nye fibre og resirkulerte fibre testet. Heller ikke der kunne det observeres en forskjell verken før eller etter 200 vask.

“Vi har stor ekspertise i hvordan en sports-BH skal være konstruert for å gi maksimal støtte, komfort og bevegelsesfrihet, men vi vet også at, i likhet med for treningstights, så er valget av stoff ekstremt viktig for passform og funksjon. Til tights har vi allerede 5 signaturstoffer i svært høy kvalitet som vi vet beholder samme ytelse etter 200 vask. Nå har vi med det samme nøyaktige arbeidet sikret at vi kan love det samme når det gjelder våre sports-BH-er“, sier Lina Forssmed, Head of Buying & Assortment for Casall Sport.

Det at en sports-BH holder i mange vask er den nest viktigste egenskapen til den ideelle sports-BH-en i en tidligere studie med 800 svenske kvinner som IPSOS gjennomførte for Casall i 2020. Nå finnes det for første gang en sports-BH som garantert gjør nettopp dette.

Casall Iconic Sports Bra finnes foruten på www.casall.com og i Casalls egne butikker også bredt distribuert innen sportshandelen. Størrelser fra XS–XL cup A/B–C/D i en rekke farger med en veiledende pris fra 499 NOK.

About Casall

Om Casall Casall Sport AB ble startet i 1984 med målet om å utvikle det absolutt beste innen treningstøy og hjemmetreningsutstyr. Siden starten har kvalitet, design, innovasjon og en høy etisk standard hele tiden stått i fokus, og Casall er i dag en ledende aktør innen trening i Sverige. Casall selges i 26 markeder over hele verden hos bl.a. Selfridges, El Corte Ingles, Zalando, sportsbutikker og via Casall.com.

Sofia Brandberg
CMO