2019-11-13 10:03Pressmeddelande

EIT InnoEnergy ny ägare i CaCharge

– Språngbräda när CaCharge expanderar i Europa

Det europeiska samverkansföretaget EIT InnoEnergy investerar i CaCharge.

– InnoEnergys delägarskap är strategiskt viktigt för CaCharges europeiska expansion, säger CaCharges vd Kurt Högnelid.

CaCharge elbilsladdning, med laddbox, tjänster och drift, i en lösning är optimerad för att aktörer med många laddplatser såsom fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar och kommuner administrationsfritt ska kunna erbjuda många laddplatser. CaCharges effektstyrning jämnar ut effekttoppar och kapar kostnader.

– Det finns ingen bättre språngbräda än InnoEnergy när CaCharge ska ingå partnerskap med energi- och elbolag i Europa. InnoEnergy har djupgående kunskap om den europeiska energimarknaden och kommer facilitera samarbetet inom energiområdet, säger CaCharges vd Kurt Högnelid.

– Vi har valt att öka vårt engagemang i CaCharge och bli aktieägare då vi ser att företagets laddlösningar är väl positionerade på en marknad som står inför en lång period av hög tillväxt. För att möjliggöra en storskalig elektrifiering av fordonsflottan behöver investeringar i laddinfrastruktur vara lönsamma och i ökad utsträckning möjliggöra laddning där elbilister helst vill ladda – nämligen hemma eller på jobbet, där bilen ändå står parkerad. CaCharge har kompletta laddlösningar för smart laddning av många fordon inom tillgänglig nätkapacitet, vilket i kombination med en genomtänkt affärsmodell gör elbilsladdning till en enkel och lönsam affär för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och parkeringsoperatörer, säger Markus Berglund, Business Creation Manager på EIT InnoEnergy.

Om CaCharge:

CaCharge elbilsladdning, med laddbox, tjänster och drift, i en lösning är optimerad för att aktörer med många laddplatser såsom fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar och kommuner administrationsfritt ska kunna erbjuda många laddplatser. CaCharges effektstyrning jämnar ut effekttoppar och kapar kostnader. CaCharge grundades 2015 av IT-entreprenörerna och affärsutvecklarna Kurt Högnelid, Louise Kierkegaard och Tomas Öquist.

www.cacharge.com

Om EIT InnoEnergy:

EIT InnoEnergy är ett europeiskt samverkansföretag som arbetar på uppdrag av EU. Vi utvecklar startups och etablerade företag som introducerar nya produkter och tjänster inom hållbar energi. Vi bistår med stödtjänster som finansiering, affärsstrategier, utbildning och kontakter med vårt nätv460+ partners i hela EU. EIT InnoEnergy finansieras av europeiska institutet för innovation och teknik (EIT).

www.innoenergy.com

Om Waybler

CaCharge elbilsladdning, med laddbox, tjänster och drift, i en lösning är optimerad för att aktörer med många laddplatser såsom fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar och kommuner administrationsfritt ska kunna erbjuda många laddplatser. CaCharges effektstyrning jämnar ut effekttoppar och kapar kostnader. CaCharge grundades 2015 av IT-entreprenörerna och affärsutvecklarna Kurt Högnelid, Louise Kierkegaard och Tomas Öquist.

Kurt Högnelid
Kurt Högnelid