2022-07-01 06:15Pressmeddelanden

Utomhusfilmturné i landets bygdegårdar

Förre årets utomhusfilmsuccé följs upp med fyra turnéer i sommar. Foto: AdobeStockFörre årets utomhusfilmsuccé följs upp med fyra turnéer i sommar. Foto: AdobeStock

Utomhusfilmsuccén från förra sommaren i två bygdegårdsdistrikt blir i år fyra. Filmvisningsutrustning turnerar mellan olika bygdegårdar för att visa film i mörka augustikvällar.

Förra året genomfördes turnéer av filmvisningar utomhus i Gävleborg och Stockholms län. I år har även bygdegårdsdistrikten i Värmland och Södermanland anslutit. Totalt deltar 29 föreningar i år.

– Det är underbart att se hur lokala föreningar i samarbete med sina distrikt och regioner jobbar för att kunna erbjuda härliga filmkvällar runt om i landet, säger Niklas Fischer, verksamhetsutvecklare för bygdegårdarnas filmverksamhet.

Bygdegårdarna får stöd från regionerna genom utlån av filmutrustning och personal, men i vissa fall även genom evenemangsstöd till de arrangerande föreningarna. Föreningarna har fått välja mellan sju filmer i olika genrer. De har i huvudsak valt de svenska titlarna i listan. Utvandrarna, Dag för dag och Tisdagsklubben. För mer information om de specifika arrangemangen se även föreningarnas hemsidor och/eller sociala medier.

Se bifogad turnéplan för de fyra distrikten.

Turnéerna görs i samarbete med:

Om Bygdegårdarnas Riksförbund

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Verksamhetsutvecklare film, Bygdegårdarnas Riksförbund
Niklas Fischer