2022-11-23 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för fiolspelande Susanne Lind i Skaraborg

Susanne Lind. Foto: HindulSusanne Lind. Foto: Hindul

Folkmusikern Susanne Lind har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 25 november med både scenframträdande och workshop samma dag. Det blir ytterligare 17 turnéstopp för Susanne i Skaraborg fram till sommaren 2023.

Med glimten i ögat och fötterna i folkmusikmyllan har Susanne Lind i drygt 25 år turnerat Sverige runt med sina folksånger, historier och spelmanslåtar. Nu är det dags för den turné som ska ta henne genom Skaraborg med sin skönsång, fiol och gitarr. Första stoppet blir Härja hembygdsgård (medlem i Bygdegårdarnas Riksförbund) i Tidaholm.

– Kulturbygdsturnén är en fantastisk satsning både för oss frilansmusiker och för bygdegårdarna. Vi kulturarbetare får en trygghet i form av en halvtidsanställning i nio månader och bygdegårdarna får en artist utan kostnad, samt hjälp med marknadsföring, säger Susanne Lind.

– För distriktets bygdegårdar är Kulturbygdsturnén utmärkt trevlig och gynnsam på alla sätt och vis. Bygdegårdarna får bästa möjliga ekonomiska utgångsläge och en mycket kunnig, mångsidig och inspirerande kulturutövare som dessutom är känd bland bygdegårdarna, säger Ingegerd Ambertsson, sekreterare i Skaraborgs bygdegårdsdistrikt.

Susanne är musikhandledare och har sedan 1995 frilansat som musiker med folkmusikkonserter i olika konstellationer. Dessutom har hon bland annat tack vare sina barnföreställningar tagit emot Framtidspriset på Folk- och världsmusikgalan för sitt arbete med folkmusik för unga.

– Jag är folkmusiker och spelar låtar från Skaraborg, men blandar även in låtar från övriga Sverige och de nordiska länderna. Jag hoppas få publiken att sjunga med på några av sångerna. Det blir folkvisor med glimt i ögat, historier och låtar på fiol och gitarr, säger Susanne och avslutar:

– Bygdegårdarna är en mötespunkt och det brukar ju bli väldigt trevliga tillställningar när bygden samlas och fikar och upplever kultur!

Av 700 sökande i hela Sverige fick Susanne uppdraget som Skaraborgs bygdegårdsdistrikts musiker. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 konserter och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Skaraborg.

Tid och plats för turnépremiären

25 Framträdande 19.00, Härja hembygdsgård - https://härja-hembygdsgård.se

25 Workshop 14.00, Vallegården

Mer information om Susanne

www.fiolind.se

bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/skaraborg-susanne-lind/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/

Om Bygdegårdarnas Riksförbund

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Stefan Löfgren
Verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund