2022-11-18 07:15Pressmeddelanden

9 konstnärer från Stockholms län ställer ut i Mörkö bygdegård

Mörkö bygdegård står den 22–27 november värd för en Konst åt alla-utställning.

Konstutställningen ger yrkesverksamma konstnärer möjlighet att visa sina verk och besökare att ta del av dem, samtidigt är alla verk till salu.

– Det här är en möjlighet till omstart i pandemins spår och att visa att bygdegården inte bara finns som en plats att hyra utan även en plats att uppleva kultur tillsammans, säger Waltraut Neuschütz, Mörkö bygdegårdsförening, och fortsätter:

– De flesta arrangerar aktiviteter under sommarhalvåret här på ön, men under vinterhalvåret ligger det mesta nere så vi ville ge möjlighet till upplevelser även när det är mörkt och kallt. Och så är ju konsten en viktig del i att göra livet värdefullt.

Konst åt alla skapar konstgallerier på platser som kanske aldrig tidigare visat konst och en del av konsten som visas köps in och hängs i allmänna samlingslokaler runtom i landet så att ännu fler kan få ta del av den.

– Konst åt alla är vårt sätt att arbete med allas rätt till kultur i hela landet. Hela landet är täckt av kulturscener, träffpunkter och mötesplatser för demokrati, säger Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare för konst och kultur på Bygdegårdarnas Riksförbund.

Medverkande konstnärer

Adam Haugbak, Annelie Wallin, Eva Bergenwall, Hanna Stenman, Jan Frykholm, Patrik Qvist, Lotta Wästerlid Zmuda-Trzebiatowski, Yemisi Wilson och Zandra Ahl.

Vernissage

Tisdag 22 november kl. 17.00 med invigningstal av Mats Pertoft (mångårig både mörköbo med uppdrag i Södertälje kommun) följt av mingel.

Öppettider

Tisdag 17–20
Onsdag-fredag 15–19
Lördag 11–15
Söndag 11–14

Kaffeservering när det är öppet.

www.bygdegarden.morko.se

www.facebook.com/morkobygdegard

Om Konst åt alla

Konst åt alla är en folkrörelsesatsning som smyckat ut det offentliga rummet med verklighetens konst sedan 1977. Det är ett samarrangemang mellan de tre riksorganisationerna Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar. Varje år arrangeras utställningar i organisationernas egna lokaler; i ett folketshus, bygdegård eller ordenshus. Värd för den specifika utställningen är en av medlemsföreningarna. Ett hundratal konstverks köps in årligen, av yrkesverksamma konstnärer, genom ett statligt anslag via Kulturrådet. Den inköpta konsten deponeras sedan i respektive riksorganisations medlemsföreningarnas lokaler, över hela landet.

Arrangörer Konst åt alla

Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksföreningen Våra Gårdar och Riksorganisationen Folkets Hus och Parker

Mer information Konst åt alla:

www.konståtalla.nu

www.facebook.com/konstatalla

Om Bygdegårdarnas Riksförbund

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Stefan Löfgren
Verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund