2021-07-01 09:58Pressmeddelande

Nytt landmärke på Hisingen

De tre husen i kvarteret Leffler illustrerade av Sara Andén. Stiftelsen Bräcke diakonis nybygge Kvarteret Leffler ligger inbäddat i grönska. De vackra träfasaderna och branta taken utgör ett nytt landmärke på Hisingen i Göteborg.

Nu kan Bräcke diakoni äntligen säga välkommen hem till sina nya hyresgäster. Kvarteret Leffler står klart för inflytt och fylls i tre etapper – med start idag.

Den som kör mot Hisingen från fastlandet kan redan på Älvsborgsbron se de tre husen torna upp sig i grönskan. Ett nytt landmärke har satt stiftelsen Bräcke diakoni på kartan.

– Det är en härlig känsla att se husen klara och det ska bli så roligt att få träffa alla nya hyresgäster. Vi har haft ett fint samarbete med entreprenören Wästbygg under hela processen, säger direktor Helene Mellström.

Stiftelsen har inte tidigare varit hyresvärdar och någon kanske undrar varför stiftelsen nu byggt hyresrätter? Men det är inget som Helene Mellström har svårt att förklara.

– För oss känns det självklart att använda våra resurser, vår mark, till att skapa nya hem och boende i en tid av bostadsbrist. Det är i allra högsta grad en del av vår vision att skapa ett medmänskligare samhälle.

Dessutom är förhoppningen att de knappt hundra nya hyresgästerna ska vara med och skapa liv och rörelse i parken där stiftelsen har sitt huvudkontor och flera av sina vård- och omsorgsverksamheter.

– Vi vill bryta upp känslan av institution och få människor att mötas, oavsett vilka förutsättningar eller vilken livssituation man har, säger Helene Mellström.

Nellie står i öppningen  till den franska balkongen i sin nya lägenhet och blickar ut över gården.

Nellie Gauido Claesson blickar ut från sin nya hyreslägenhet. Foto: Liselott Jönsson

En av de nya hyresgästerna, Nellie Gauido Claesson, som precis fått nyckelbrickan i sin hand, känner redan att det är något annorlunda med att hyra av Bräcke diakoni.

– Jag har aldrig känt att man ska behöva stå för sin hyresvärd innan, men det känner jag att jag kan nu. Vi delar samma värderingar, att man ska ta hand om varandra, bry sig och försöka göra gott.

Vill du veta mer om vårt nybyggda kvarter? Kontakta då

Gustaf Lindman, fastighetschef
gustaf.lindman@brackediakoni.se, telefon: 031-502515

Fakta: Kvarteret Leffler
  • Kvarteret Leffler består av tre huskroppar om totalt 7 000 kvm.
  • Totalt är det 82 hyresrätter och ett LSS-boende med sex platser.
  • Husen ligger i souterräng och består av tre våningsplan, plus souterrängsvåningen.
  • I husen finns det plats för cirka 1 000 kvm verksamhetslokaler där bland annat Bräcke diakoni själva kommer att starta en daglig verksamhet.
  • Entreprenör är Wästbygg

Om Bräcke diakoni

Vi är Bräcke diakoni. En snart hundraårig, idéburen stiftelse – men också en innovativ välfärdsaktör. Vi drivs av viljan att göra skillnad, inte av att tjäna pengar. Det gör att vi kan tänka med både hjärta och hjärna. Vi finns här för dig och för dem du bryr dig om. Men också för att göra hela samhället medmänskligare.

Gustaf Lindman
Fastighetschef