2018-01-11 09:14Pressmeddelande

Bräcke diakoni tar över Stångberga Omsorg

null

Bräcke diakoni kommer att ta över Stångberga Omsorg AB i Vallentuna. Från den 1 februari i år är det Bräcke diakoni som driver äldreboendet med 29 platser, som i dagsläget är inriktade på somatisk vård och omsorg.

– Verksamheter i egen regi är strategiskt väldigt viktiga för oss. Det ger oss helt andra möjligheter att långsiktigt vara med och utveckla svensk äldreomsorg. Så det här är verkligen goda nyheter, säger Maude Kardell Wahlbäck, områdeschef på Bräcke diakoni.

Förvärvet är ett led i en satsning på Mälardalen som pågått under flera år. 2013 tog Bräcke diakoni över Röda Korsets Sjukhus i Bergshamra, med närmare 800 patienter. Året därefter gjordes ett förvärv av Vingslaget Omsorgs AB, något som nästintill fördubblade Bräcke diakonis äldreomsorgsverksamhet.

– Det här befäster vår position i Mälardalen ytterligare, konstaterar Maude Kardell Wahlbäck.

Det privata vårdföretaget Stångberga Omsorg AB grundades 1997 av Birgitta och Anders Josephson. Idag är det sonen Fredrik Josephson som är vd. För familjen har det varit viktigt att lämna över verksamheten till en organisation som delar de värderingar som varit rådande i företaget.

– Det känns tryggt för oss att veta att Bräcke diakoni också arbetar med människan i fokus. Och att ett personligt bemötande med både värme och hjärta fortsatt kommer vara en självklarhet, säger Fredrik Josephson.

Kontaktperson:

Maude Kardell Maude Kardell Wahlbäck, Områdeschef Äldreomsorg & Hospice
maude.kardell@brackediakoni.se, tel: 031-50 25 31

”Ett medmänskligare samhälle” – det är Bräcke diakonis vision. Vi bedriver en bred non profit-verksamhet inom vård och omsorg, på flera olika håll i landet. Själva grundtanken är att vi och våra över 1000 medarbetare ska göra nytta där det behövs.

Om Bräcke diakoni

”Ett medmänskligare samhälle” – det är Bräcke diakonis vision. Med en bred verksamhet inom vård och omsorg driver vi bl a flera vårdcentraler, äldreboenden och rehabiliteringsverksamheter. Vi har också många verksamheter som riktar sig till barn, ungdomar och vuxna med olika former av funktionsnedsättningar. Som delägare i Ersta Sköndal högskola har vi en nära koppling till forskning och utbildning. Som en politiskt och religiöst obunden stiftelse har vi inga ägare som ställer vinstkrav – all vinst återinvesteras i verksamheten. Det gör oss till ett spännande alternativ till både privat vinstdrivande- och offentlig vård och omsorg. Många av våra uppdrag kommer från kommuner och landsting, men vi startar gärna nya projekt och hittar kreativa lösningar tillsammans med andra. Själva grundtanken är att vi och våra över 1000 medarbetare ska göra nytta där det behövs. Bräcke diakoni startade i Göteborg 1923, med syfte att utbilda diakonissor, dåtidens sjuksköterskor. Idag finns vi i ett tiotal kommuner i södra Sverige, med totalt närmare 40 verksamheter, och vi fortsätter att växa och utvecklas.

Maude Kardell Wahlbäck
Välfärdsstrateg