2019-10-23 09:02Pressmeddelande

LÄSLOV med Bokförlaget Opal!

Läslov

Sedan några år tillbaka är det inte höstlov som gäller längre utan LÄSLOV!
På Bokförlaget Opal försöker vi varje år ha några aktiviteter under lovet och så även i år. Och även om inte vi på förlaget arrangerar något har nästan alltid våra upphovspersoner något på gång.

LÄSLOV vecka 44 är ett brett och unikt läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk. Vi verkar tillsammans för att läslovet ska väcka en längtan efter oväntade upplevelser hos både barn och vuxna. Och att lovet och läsandet står i centrum. - Läslov.se

Här nedan kan ni ta del av det vi gör under lovet.

Den 26 oktober, 11:00-13:00 kan du prova att arbeta som illustratör på Tumba bibliotek. Tillsammans med författarna till boken Fantastiska djur i Amazonas regnskog, Jack & Elliot Wallentin, skapas en utställning om djuren på jorden och klimatet.

Den 26 oktober, 14:00-16:00 kan du prova att arbeta som illustratör på Alby bibliotek. Tillsammans med författarna till boken Fantastiska djur i Amazonas regnskog, Jack & Elliot Wallentin, skapas en utställning om djuren på jorden och klimatet.

Den 28 oktober, 10:00-13:00 håller Anette Eggert skrivarkurs på biblioteket i Oxie, för alla mellan 10–16 år.

Den 28 oktober, 18:00 kommer Therese Henriksson till Bodens bibliotek för att prata om sin bok Kyla. I Thereses bok får vi leva oss in i hur det skulle kunna kännas om strömmen försvinner när det är -30 grader ute. Hur skulle det påverka oss som samhälle?

Den 29 oktober, 13:00-14:00 är Charlotte Cederlund på Stadsbiblioteket i Skellefteå och berättar om sina nya böcker, bland annat Det brinner! Passar från 7 år och uppåt. Kostnadsfritt. Ingen anmälan krävs. Och det finns chans att vinna en bok!

Den 29 oktober, 13:00- 13:45 så håller Tuvalisa Rangström en introduktion till praktisk häxkonst på SF-bokhandeln i Stockholm. Det blir häxskola och högläsning ur boken Elins hemligheter – en handbok i häxkonst.

Den 30 oktober, 13:00-15:00 så besöker barnboksskaparna Tuvalisa Rangström och Mia Maria Güettler (Berghs Förlag) MUJI, Åhléns City för några timmar av pyssel och läsning.

Den 1 november, 15:00-17:00 bjuder vi tillsammans med NK bokhandel och NK Lek & Baby bjuder vi in till en eftermiddag med häxtema! Tuvalisa Rangström NK Lek & Baby, plan 4.Här kan du komma och höra Tuvalisa berätta om och läsa ur sin nya bok Elins hemligheter – En handbok i häxkonst.

På vår hemsida kan ni läsa mer om eventen, www.opal.se

Om Bokförlaget Opal

Bokförlaget Opal startades 1973 och är ett fristående och starkt förlag på den svenska barnboksmarknaden. Meddela oss om du inte längre önskar få våra utskick!

PR- och marknadsföringssansvarig
Hanna Smedberg