2024-05-24 08:31Nyheter

Psst ...Till hösten drar vi igång en gymnasietävling

Här kommer en inbjudan till en tävling i bioekonomi för gymnasielever som startar i augusti och avslutas den 20 december. Kanske du kan hjälpa till att sprida inbjudan till lärare som kan vara intresserade av att ta in detta i undervisningen nästa höst?

Syftet är att öka allmänhetens medvetenhet om bioekonomi. Eleverna ska ta fram ett tävlingsbidrag där de beskriver hur vi kan ersätta fossila produkter med biobaserade. Detta är en svensk variant av en tävling som ingår i ett europeiskt projekt som handlar om bioekonomi och biobaserade råvaror.

För att lära sig mer om forskning kring skog och hållbar utveckling rekommenderar vi materialet Skogslabbet. Avsnittet om biobaserade råvaror ger inspiration till vår tävling.

Läs mer om tävlingen här!

Vid frågor kontakta:
Barbro Kalla, BioFuel Region
barbro.kalla@biofuelregion.se

Om BioFuel Region

BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar åtta personer i Umeå och en i Örnsköldsvik.

Barbro Kalla
Kommunikatör och projektledare