2013-08-16 14:40Nyheter

Nyhetsbrev från Biogas Norr - augusti

null

I Biogas Norrs nyhetsbrev vill vi tala om vad som hänt i vår region och vad som är på gång. Vi vill även lyfta intressanta saker som händer i andra regioner och i riket som stort. Det är alltid spännande att komma tillbaks till jobbet efter semestern. Och extra roligt när vi hittar så många biogasnyheter att dela med mig av!  Vi önskar er trevlig läsning och trevlig helg!

Nationellt

1000 biogasrapporter i ny sökmotor

Nu finns ca 1000 svenska biogasrapporter sökbara i en ny sökmotor som innehåller rapporter från företag, myndigheter och akademin. Sökmotorn gör att alla i biogasbranschen mycket lättare kan ta del av vad som gjorts. Sökmotorn hittar du på www.biogasportalen.se

Gröna bilister driver kampanjen "Jag vill veta!"

Vi kan läsa på fiskpaketet i frysdisken var torsken är fångad. Vi kan välja kravmärkt kaffe. Vi kan jämföra sockerinnehållet i olika sorters müsli. Men vi kan inte jämföra bränslenas klimatpåverkan när vi tankar våra bilar. Vi vet ingenting om förhållandena vid produktionen eller varifrån råvarorna kommer. Det är dags nu. Den 6 maj lanserade Gröna Bilister sin kampanj Jag Vill Veta! på ett frukostseminarium med deltagare från bränslebranschen, myndigheter, intresseorganisationer och media. Hela pressmeddelandet läser du här.

Fördubblad CO2-skatt för 2800 industriföretag.

De 95 största utsläpparna av fossil koldioxid har en sammanlagd skatterabatt på 530 miljoner kronor. Denna rabatt försvinner 1 januari 2015. Genom att byta till förnybara bränslen, som t ex pellets eller biogas, kan företagen sänka sina energikostnader kraftigt. Läs mer här.

Rekordsnål biogaskörning

Österrikaren Gerhard Plattner har åter lyckats genomföra en långkörning med mycket låg bränsleanvändning. Den 2 augusti gick han i mål i Stockholm, efter en resa på 262 mil, med start i italienska Vicenza. Bränsleförbrukningen under hela resan var 63 liter biogas, vilket innebär att bränslekostnaden för resan landar på blygsamma 81 euro. Läs artikeln här.

Scania har levererat världens första Euro 6-gaslastbil

Scania har nu levererat den första lastbilen med gasdrift enligt den nya emissionslagstiftningen Euro 6 som gäller från 2014 i Europa. Den allra första lastbilen har satts i trafik i Helsingborg av Bring Frigo som vill erbjuda sina kunder de mest miljövänliga transporterna. Läs mer här.

Volvo och Audi breddar utbudet av gasbilar

Volvo breddar utbudet av gasbilar med V60 Bi-Fuel. Från och med i höst ska modellen anpassas till gasdrift vid fabriken i Torslanda. Modellen utgår från Volvos femcylindriga bensinmotor som ger 213 hästkrafter. Företaget Westport, som har lokaler på Volvos fabriksområde i Torslanda, har sedan förstärkt och anpassat motorn så att den kan drivas av fordonsgas. Läs mer här.

Även Audi satsar på gas. I höst lanseras Audis första gasdrivna personbil i Sverige. A3 Sportback g-tron ska klara 400 kilometer på gas och ytterligare 900 kilometer på bensin. Mer om Audis satsning här.

Gasbilar ökar
I slutet av året fanns det 18 milj gasbilar i världen, upp från 16.2 milj 2012. Av dessa är knappt 400 000 tunga lastbilar, varav över 50% i Ukraina och Kina. I Sverige finns ca 45 000 gasbilar. Läs mer här.

Regionalt

Biogasanläggningen i Jeppo är snart klar för provdrift

Biogasanläggningen i Jeppo i Nykarleby, Österbotten i Finland, är snart klar för provdrift. Byggstarten skedde strax efter årsskiftet och i slutet av augusti kan anläggningen testas och ska då producera både metangas och rötat slam. Biogasen kommer att via pipeline värme upp Mirka AB:s anläggningar i Jeppo eller via biltransport köras till Snellman Ab i Jakobstad. I båda fallen kan fabrikerna övergå till biogasuppvärmning. Gasbilar finns inte i kommersiell användning i Österbotten ännu men Jeppo Biogas kommer också att ställa i ordning ett tankningsställe för biogas i Jeppo. Den rötade biogödseln är en viktig produkt och kommer att skickas tillbaks till svingårdarna för användning som gödsel på åkrarna. Läs mer här.

Gasglad Amanda för pendlare på Inlandsbanan

Från och med 1 juli trafikeras Inlandsbanan av en ny gasdriven rälsbuss som går mellan Ulriksfors och Strömsund. Rälsbussen heter Amanda.
– Amanda är ombyggd för att drivas med biogas och nu tar vi chansen att använda just denna rälsbuss för pendeltrafik, säger Elisabeth Nilsson, turistchef på inlandsbanan. Läs mer här.

LTU deltar i biogasprojekt med Kina

Ett pågående Vinnovaprojekt som involverar Sverige och Kina ska göra produktion av biogas mer effektiv. Projektet avser utveckla biogastekniken i bägge länderna, men också bidra till en miljövänlig lösning på Kinas avfallsproblem. Biogasprocessen spelar en viktig roll i en hållbar samhällsutveckling. Processen kombinerar resurseffektiv avfallshantering med produktion av biodrivmedel och näringsämnen. För Kina, som både har stora mängder avfall och en snabbt ökande efterfrågan på energi och drivmedel, har biogasprocessen en mycket stor marknad. LTU leder projektet där forskningsämnena energiteknik, avfallsteknik och industriell miljö- och processteknik deltar. Från Kina deltar forskare från universitetet i Nanjing och ett bioenergiföretag från Jiangsu. Från Sverige deltar även miljöutvecklingsbolaget Future Eco North Sweden, företaget Scandinavian Biogas samt forskningsinstitutet SP. Mer information finns här.

Jämtlands gräs kan driva alla länets bilar

Många tusentals hektar ängsmark står outnyttjad i Jämtland - men om man gjorde biogas av allt detta gräs så skulle den kunna försörja alla bilar i hela länet. Det har Jan-Olof Olofsson i Hammerdal räknat ut, och nu vill han sprida sin biogasvision i resten av länet. Läs artikeln här.

Tips på seminarier och andra händelser

•  19-20 september firar BioFuel Region 10 år! Inbjudan har gått ut, du kommer väl? Inbjudan med preliminärt program finns att läsa här!

•  26 september hålls "BioBoden" - ett seminarium för biogas i tung trafik i Boden. Mer information på www.futureeco.se

•  Under vecka 46 hålls Energi- och miljövecka på Nolia i Piteå. Biogas Norr kommer att ha program under den veckan även i år. Håll utkik för mer information om det här och boka in den veckan i Piteå!

Vi har ytterligare aktiviteter på gång i höst.

Vi kommer bland annat att arrangera en träff med finska biogasaktörer, inom ramen för projektet Biogas Botnia, hålla en gasföreståndarutbildning tillsammans med Energigas Sverige och ha ett forskningsseminarium om biogasforskning i norra Sverige. Håll ögonen öppna för mer information om dessa evenemang!

Följ oss gärna på www.Facebook.com/biogasnorr för fler nyheter och intressanta händelser

Om BioFuel Region

BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar åtta personer i Umeå.

Hanna Olovsson
Hanna Olovsson