2024-03-20 06:30Nyheter

ENVIGAS och BioFuel Region samverkar i nytt EU projekt

Foto: EnvigasHQ BioCarbon. Foto: Envigas

Vi välkomnar ENVIGAS som ny medlem hos oss på BioFuel Region. Industrins klimatomställning kräver många fossilfria insatsvaror, bland annat högkvalitativt biokol, HQ BioCarbon. ENVIGAS producerar HQ BioCarbon i liten industriell skala i Bureå men behovet från stålindustrin är enormt så de planerar för produktion av betydligt större volymer. ENVIGAS nya delägare är den finska producenten av rostfritt stål Outokumpu som är garanterad minst 50% av produktionen från den första uppskalningen.

För att en investering i produktion i full industriell skala ska kunna ske, måste en effektiv och kontinuerlig tillförsel av stora mängder trädbiomassa av tillräckligt hög kvalitet kunna säkerställas under lång tid. I vårt nystartade EU-projekt kommer BioFuel Region och ENVIGAS tillsammans att göra en fallstudie med en råvaruförsörjningsstrategi där även kvalitén på biomassan kommer att beaktas.

Rätt råvara till rätt applikation i samhället kommer att vara avgörande i den stora omställning som vi är inne i. Högkvalitativt biokol är ett viktigt verktyg i stålindustrins omställning som långsiktigt kommer att kräva stora mängder råvara av rätt kvalitet. Vi ser fram emot att tillsammans med BioFuel Region utveckla strategier och metoder för att omställningen ska bli verklighet, säger Envigas VD Lars-Gunnar Almryd.

C4B - Circular bio-based business models to create high-value bio-based products in integrated value chains” finansieras av EU Horizon. Målet är att stärka samverkan mellan producenter och innovativa affärsmodeller för produktion av högvärdiga biobaserade produkter. Projektet koordineras av italienska CiaoTech och förutom Sverige så deltar partners från Spanien, Tyskland, Nederländerna, Italien och Grekland.

Om BioFuel Region

BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar åtta personer i Umeå och en i Örnsköldsvik.

Magnus Matisons
Projektledare Bioekonomi