2024-06-17 06:20Nyheter

Cirkulär biogasproduktion

Nyhetsbrev nr 3Nyhetsbrev nr 3

Tillsammans med Finland och Norge arbetar vi för att förbättra den ekonomiska bärkraften för regional biogasproduktion, öka dess effektivitet och underlätta etableringen av nya anläggningar. Här kommer en sammanfattning på engelska där vi berättar om vårt arbete.

Den 28 augusti bjuder vi in intresserade till studiebesök där vi tittar på hur restprodukter kan återvinnas, hur alger odlas och vi tittar också på försöken där rötresten från biogasproduktion används som näring. Program och anmälningslänk hittar du här!

I nyhetsbrevet kan du läsa mer om vårt biokolsseminarium, vår medverkan på Gasdagarna i Vaasa, mer information om hur rötrest från avloppslam blir biokol, om vass i biogasproduktionen, rötrest som näring och om näringen som tas fram innehåller läkemedelsrester.

Läs mer om detta här i vårt tredje nyhetsbrev

Om BioFuel Region

BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar åtta personer i Umeå och en i Örnsköldsvik.

Hanna Olovsson
Projektledare