2024-05-15 11:15Nyheter

BioFuel Regions årsstämmor och medlemsdialoger

På plats i Härnösand På plats i Härnösand.

8 maj hölls vår medlemskonferens med årsstämmor i en av våra medlemskommuner Härnösand. Britta Knapp Thyr, berättade om vad som är på gång i Härnösand och varför de kallar sig ”en modig miljökommun”. Vi fick bland annat veta mer om kretsloppsparken, arbetet med den miljöanpassade turistanläggningen och arbetet med att minska fossilberoendet. Efter det följde den årliga bolags- och föreningsstämman. Sedan var det dags för medlemsdialoger där vi i mindre grupper diskuterade tre viktiga utmaningar för vår region.

Britta Knapp Thyr, Kommunstyrelsen Härnösand.

Inkludering
Jon Moraeus, utvecklingsstrateg på Jobba&Lev i Örnsköldsvik var först ut som föreläsare. Han inspirerade med tankar och erfarenheter kring ämnet inkludering, så som mångfaldsrekrytering, inkluderande kultur, flexibla arbetsplatser och representation. Ämnet diskuterades i grupper utifrån vad man som företag gör bra och vad man skulle kunna göra bättre. Kommunernas och företagens aktuella behov av kompetensförsörjning gjorde att goda exempel och utmaningar lyftes.

Kommunens utmaningar vid gröna etableringar
Mikael Näsström, tillväxtchef Sollefteå Kommun, berättade om Sollefteås utveckling och vad som kommer att ske under den närmsta tiden. Han berättade bland annat om arbetsläget i Hamreindustripark, I21 och kraftindustrin. Men också arbetet som görs för att locka personer att flytta dit genom att lyfta eventet ”Go Sollefteå” som ett lyckat exempel. Detta ämne blev livligt diskuterat utifrån många olika infallsvinklar.

Mikael Näsström, tillväxtchef Sollefteå Kommun.

Offentlig upphandling av fordon och transporttjänster
Hanna Olovsson, BioFuel Region, berättade om det nya EU-direktivet gällande offentlig upphandling av fordon och transporttjänster. Hanna tydliggjorde vad lagen innebär, för vem det gäller och hur det ska rapporteras. Även detta ämne engagerade och här kan vi på BioFuel Region stötta våra medlemmar med att hålla sig uppdaterade.

Det blev en lärorik, insiktsfull och givande dag med många intressanta tankar och diskussioner. Vi vill tacka er som bidrog och deltog under dagen!

Om BioFuel Region

BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar åtta personer i Umeå och en i Örnsköldsvik.

Moa Jonsson
Moa Jonsson