2019-03-26 13:13Pressmeddelande

EU röstade JA till upphovsrättsdirektivet: ”En seger för kulturen”

Ernst Billgren är en av de 1013 konstnärer som skrivit under för EU:s upphovsrättsdirektiv.Ernst Billgren är en av de 1013 konstnärer som skrivit under för EU:s upphovsrättsdirektiv.

Idag röstade EU-parlamentet om nya upphovsrättslagar, och det blev ett ja: 348 parlamentariker röstade för, 274 emot.
– Det är en seger för kulturen, säger Mats Lindberg, VD på Bildupphovsrätt.

– EU har nu lagt grunden för ett bättre och mer rättvist internet. Nu kommer kulturskaparnas position att stärkas gentemot de stora nätföretagen, en förändring som är helt nödvändig. Det är en seger för kulturen, säger Mats Lindberg, VD för Bildupphovsrätt.

Bildupphovsrätt har engagerat sig i frågan för ett mer rättvist internet på många sätt, bland annat med ett upprop där Sveriges bildskapare uppmanat parlamentarikerna att rösta ja. Uppropet samlade över 1000 kulturskapare. Bland de som skrivit under finns  Ernst Billgren, Karin Mamma Andersson och Carolina Falkholt.

De nya upphovsrättslagarna kommer börja gälla i Sverige om ungefär 2 år.

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.

KONTAKTPERSON

Åsa Berndtsson