2019-09-18 08:25NYHETER

Pengar på väg till över 600 svenska bildskapare

Totalt har Bildupphovsrätt betalat ut över 3 miljoner kronor till bildskapare under september. Totalt har Bildupphovsrätt betalat ut över 3 miljoner kronor till bildskapare under september.

I dagarna landar pengar på kontot hos 626 bildskapare i Sverige. Det handlar om upphovsrättsersättningar för verk som använts i olika typer av reproduktioner under första halvåret 2019. Det gäller även ersättning för verk som visats i Sveriges tidskrifters olika tidningar samt ersättning för verk som visats i SVT:s Öppet Arkiv.

Fördelningen ser ut så här:

Reproduktion: 478 590 kronor.
Sveriges Tidskrifter: 346 631 kronor.
SVT Öppet Arkiv: 287 393 kronor

Bildupphovsrätt har även samlat in pengar för utländska bildskapare, och dessa pengar betalas ut till Bildupphovsrätts utländska systerorganisationer. Totalt rör det sig om 2 043 810 kronor. Denna summan är högre än för de svenska ersättningarna eftersom även följerätt ingår i de utländska betalningarna. I Sverige betalas följerätt ut tre gånger om året: i november, mars och juni.

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.