2021-03-09 15:11NYHETER

”Kulturnyheterna är flitiga bildanvändare”

SVT:s förhandlingschef tycker att den förenklade administrationen är det bästa med avtalen. Bilden är ett montage. Foto: Adobe Stock/AliakseiSVT:s förhandlingschef tycker att den förenklade administrationen är det bästa med avtalen. Bilden är ett montage. Foto: Adobe Stock/Aliaksei

Du kanske vet att vi har avtal med t ex SVT, men hur går det till, rent praktiskt när SVT:s pengar ska hamna hos rätt upphovsperson? Och vilka är fördelarna har SVT av avtalet? Vi ringde till Rebecca Barzegar, förhandlingschef på SVT, för att ta reda på mer...

Hej Rebecca Barzegar, förhandlingschef på SVT! Vad är det för avtal ni har med oss?
Vi har ett avtal som ger SVT rätt att i våra program använda upphovsrättsligt skyddade verk som Bildupphovsrätt representerar, och för detta betalar SVT årligen en klumpsumma till Bildupphovsrätt. Pengarna fördelas i efterhand till de upphovspersoner vars verk vi använt. Avtalet har avtalslicensverkan vilket innebär att det även omfattar upphovspersoner som inte är medlemmar i Bildupphovsrätt men som är verksamma inom de områden som Bildupphovsrätt representerar.

I vilka sammanhang visar SVT upphovsrättsskyddade verk?
Det är alla möjliga sammanhang! Vi har hela spektrat – nyheter, underhållningsprogram som ”På spåret”, faktaprogram och barnprogram… Men det är klart att Kulturnyheterna och våra andra kulturprogram är flitiga användare… det kan t.ex. handla om reportage om konstnärer eller olika verk.

Vad tycker era medarbetare om avtalen? Vet de om att de finns?
Ja, det vet de. Vi håller löpande utbildningar om vårt avtal. Och medarbetare som var med innan vårt nuvarande avtal kom på plats minns att det var väldigt mycket krångligare förr. Nu är det enklare för alla – vi betalar en klumpsumma och sedan rapporterar redaktionerna vilka verk de använder.

Finns det några nackdelar med den här typen av kollektiva avtal?
Nej, det tycker jag inte. Det har i och för sig hänt att upphovspersoner sett sitt verk på TV och hör av sig och undrar varför de inte blivit tillfrågade, och tror att SVT bara använt deras verk utan tillstånd. Men när vi berättar hur det ligger till så tycker de i 99 fall av 100 att det är ett bra system.

Kan du berätta om någon gång du avtalen löst en knepig situation?
Hela tiden, faktiskt. Framförallt handlar det om att vi inte skulle inte klara administrationen om vi skulle behöva ansöka om tillstånd för varje enskild bildanvändning. Nu kan vi visa bilder och konstverk OCH upphovspersonen får betalt. Det blir liksom bra för alla!

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.