2019-11-22 14:36NYHETER

IR: Nu är 14,3 miljoner kronor på väg till 2000 bildskapare

För våra bilders värdeIllustration av Karin Ohlsson

IR, eller individuell reprografiersättning, kompenserar bildskapare för de bilder som kopieras i undervisningen. Idag betalar Bildupphovsrätt ut mer än 14 miljoner kronor.
– Det är ett funktionellt system som är viktigt att värna om, säger fotografen Per Englund.

Så gott som alla skolor i Sverige betalar varje år en klumpsumma för att kompensera för det upphovsrättsskyddade material som kopieras och används i undervisningen. Organisationen Bildupphovsrätt fördelar en gång per år pengar till konstnärer, illustratörer, formgivare och fotografer vars bilder har använts.

Fotografen Per Englund är en av de 2 035 bildskapare som får dela på 14 276 264 kronor.

–Jag tycker det är en bra lösning! Skolorna kan fritt kopiera material inom undervisningen och jag får viss ersättning för mitt arbete som bildskapare. Det är ett funktionellt system som är viktigt att värna om, säger Per Englund.

2003 infördes IR, Individuell Reprografiersättning, för illustratörer och 2006 för fotografer.

Läs mer om IR på Bildupphovsrätts hemsida

Läs mer på Bonus Copyright Access hemsida

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.