2021-06-03 07:32NYHETER

"En webbshop är nödvändig för mig som konsthantverkare idag"

Keramikern Anna Broström i sin verkstad i Hökarängen utanför Stockholm, färdigställer en kruka med bananmönster. Foto: Emma GripKeramikern Anna Broström i sin verkstad i Hökarängen utanför Stockholm, färdigställer en kruka med bananmönster. Foto: Emma Grip

Keramikern Anna Broström gläds över lättade restriktioner och att hon kan börja med försäljning i verkstaden igen. Men det senaste året har fått henne att inse nödvändigheten av en webbshop. Vi ställer 4 snabba frågor till Anna, som precis ansökt om medlemskap i Bildupphovsrätt!

Hej Anna! Varför vill du bli medlem i Bildupphovsrätt?
– Alltså, jag har nyligen insett att jag som konsthantverkare kan bli medlem! Jag har trott att Bildupphovsrätt bara är för konstnärer. Men anledningen att jag vill bli medlem är för att enkelt kunna få betalt när mina produkter används i bild på olika sätt.

Är upphovsrätt viktigt för dig?
– Ja, det är ju det som jag som egen, liten konsthantverkare lever av. Risken och rädslan att någon ska kopiera mina mönster finns alltid, och det händer titt som tätt att jag ser snarlika varianter hos andra. Men jag har aldrig gått vidare med något, bevisfrågan är så svår och det tar så mycket energi. Jag har försökt att bara släppa det och göra nya grejer i stället.

Hur har ditt arbete påverkats av pandemin?
– Det har varit inställda marknader, nästan inget folk i butikerna som säljer mina saker... dessutom är jag fast anställd på deltid, jag har ett annat jobb vid sidan av, så jag har inte kvalat in för coronastöd. Det är tufft.

Vad har du på gång nu?
– Nu när restriktionerna lättat kommer jag öppna min försäljning i verkstan igen. Men jag arbetar också på att sätta upp en webbshop. Det har jag lärt mig den hårda vägen det senaste året: en webbshop är nödvändig idag!

Anna Broström keramiker Foto: Emma Grip

Keramikern Anna Broström i sin verkstad i Hökarängen. Hon tillverkar bruksföremål vars mönster ritas på papper som hon sedan klipper ut till intrikata schabloner, som endast kan användas en gång. Foto: Emma Grip

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.