2019-06-26 13:29NYHETER

Bildupphovsrätt tar över ersättning från Copyswede

För våra bilders värdeIllustration av Karin Ohlsson

Jobbar du på uppdrag direkt från SVT/UR eller TV4 och undrar var Copyswede-pengarna för vidareanvändning tagit vägen? Du kan vara lugn. De kommer, men först under hösten. Detta beror på att Bildupphovsrätt har tagit över fördelningen och utbetalningen av dessa ersättningar från 2017 och framåt.

Kontrakt eller andra uppgifter för sändningsåret 2017 och framåt ska alltså skickas till Bildupphovsrätt på adress tv@bildupphovsratt.se.

Vilka berörs?
Fotografer, bild- och formkonstnärer, illustratörer och animatörer som verkar inom områden som företräds av förbund såsom Svenska Tecknare, Konstnärernas Riksorganisation, Svenska Fotografers förbund och Journalistförbundet (bilddelen). Detta gäller alla även icke-medlemmar.

Kontakt:
Har du frågor eller vill veta mer om detta så kontakta Bildupphovsrätt i Sverige:

Webb: www.bildupphovsratt.se
E-post: tv@bildupphovsratt.se
Tel: 08-545 533 80 (telefontid vardagar 09:00-12:00)

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.