2018-11-13 11:14Bloggpost

Lars Dueholm-Lindberg (Stig Lindberg)

Vas/ljusstake "Snurran" © Stig Lindberg / Bildupphovsrätt 2018Vas/ljusstake "Snurran" © Stig Lindberg / Bildupphovsrätt 2018

Fram till 30 november kan du rösta på ombud till Bildupphovsrätts stämmor. Lars Dueholm-Lindberg, som representerar dödsboet efter Stig Lindberg, är en av de fyra som är nominerade att representera avlidna medlemmar. Så här skriver han själv:

Jag är son till Stig Lindberg, 1916 - 1982; Konstnär, formgivare, designer, m.m. En av de mest namnkunniga i Sverige på 1900-talet och även internationellt.

Han hade en enorm produktion under sin anställningstid vid Gustavsbergs fabriker, men ...

...även ett betydande frilansarbete med ett flertal olika företag och privat produktion. Under många år också huvudlärare på Konstfack. Förutom det även en stor förkämpe för konstindustriformgivares rättigheter och en av grundarna till KIF. Jag arbetar sedan snart 20 år med att förvalta arvet efter honom samt, delvis tillsammans med Bildupphovsrätt i Sverige, även förvalta de ärvda upphovsrättigheterna.

Detta sker de senaste 10 åren genom att jag driver familjens 2 företag: Vilastil Design & Production och Stig Lindberg design AB.

Jag har lång erfarenhet av rättighetsproblematiken och polemiken mellan materiella rättigheter och ideella.

Jag har periodvis arbetat tätt tillsammans med Bildupphovsrätt, eller ”BUS” som de hette tidigare, för att lösa frågor om ”plagiat” nyproduktion m.m. på ett mycket bra fungerande sätt.

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.