2020-03-12 14:48Bloggpost

Hög tid att söka ersättning för bilder som kopierats i skolan

Den 31 mars 2020 är sista dagen för att söka Individuell reprografiersättning, IR. IR ersätter bildskapare för att deras bilder får kopieras inom undervisningen på svenska skolor och lärosäten. Förra året betalades 14 276 264 kronor ut till 2035 bildskapare.

På organisationen Bildupphovsrätt, som administrerar ersättningen, är det bråda dagar för Åsa Forslund, som handlägger ansökningarna och fördelningsprocessen. Många bildskapare hör av sig med frågor:
– I år får vi många frågor om vilka böcker som klassas som läromedel, men vi får också  frågor som gäller bilder som publicerats digitalt, säger Åsa Forslund.

Hur är det, går det att ansöka om ersättning för bilder som publicerats digitalt?

– Nej, inte i år. Men målet är att det ska vara möjligt nästa år.

Har du något proffstips till bildskapare som ska söka IR för första gången?

Var ute i god tid, vänta inte till den 31 mars. Och ta dig tid att läsa igenom informationen på hemsidan. Där har vi samlat svar på de flesta frågorna. Men hittar du inte svaret där är du alltid välkommen att höra av dig!

Utbetalningen av IR-pengarna sker som vanligt i november.

Nedan finner du svar på alla frågorna i bilden.

Måste man skicka in alla uppgifter varje år?
Nej du ska bara söka en IR en gång per bild oavsett om publiceringen sker i en bok eller en tidning/tidskrift. För böcker får du ersättning i fem år (förutsatt att du anmält boken direkt) och för tidningar tidskrifter en gång. Du skickar alltså in det som tillkommit sedan förra året samt eventuella rättelser.

Jag kan inte anmäla fler böcker/tidningar!
Du har antagligen redan skickat in din rapport och då går det inte att redigera eller lägga till uppgifter.
Kontakta kansliet på ir@bildupphovsratt.se så låser vi upp rapporten. Ange namn, personnummer och vilken rapport du vill ha upplåst.
Tänk på att kansliet bara är bemannat vardagar 9 – 16, så sista kvällen innan deadline kan vi inte hjälpa dig med detta.

Jag försöker anmäla en bok som läromedel, men får felmeddelande "Läromedel måste komma från ett av Läromedelsföretagen."
Läromedel är de böcker som ges ut i undervisningssyfte, huvudsakligen av läromedelsförlag. En instruktionsbok är inte nödvändigtvis läromedel även om den används i samband med en utbildning.
Ett övertydligt exempel kan vara en kurs i litteraturhistoria där man läser Hemsöborna, eller till och med Kalle Anka, men där vare sig Hemsöborna eller Kalle Anka kan klassas som läromedel.
Kontakta kansliet på ir@bildupphovsratt.se om du har en bok som du anser att du kan motivera bör klassas som läromedel, men som inte godkänns av systemet.

Jag har fått ett flertal påminnelser, men jag har redan skickat in min ansökan – har ni inte fått den?
Bildupphovsrätt skickar ut generella påminnelser via epost om sista anmälningsdag för IR till alla som sökt IR under de senaste åren, men vi har inte möjlighet att ta bort de mottagare som redan har lämnat in sin IR-anmälan.
Om du är osäker på om din anmälan har kommit in så loggar du in med BankID på http://ir.bildupphovsratt.se/ och klickar på menyn Mina rapporter. I listan som kommer upp kan du se status på respektive rapport. Om det står Inskickad har du skickat den. Står det Pågående så är den fortfarande öppen och du måste skicka in den för att den ska vara med i höstens fördelning.

Mina bilder är publicerade på nätet, kan jag anmäla dessa?
För närvarande ges inte IR för för digitala publikationer. Förhoppningsvis kommer detta att ändras från och med nästa år. Håll utkik på vår hemsida och vår facebooksida för uppdateringar.

Jag vill börja rapportera publiceringar med utgivningsår 2020 redan nu (även om dessa inte kommer att ge ersättning förrän hösten 2021)
Från och med 2021 kommer nya regler att gälla (vi kommer också att få mer pengar att fördela) och vi under året kommer vi därför att bygga om IR-webben för att anpassa den efter dessa nya förutsättningar.
Anmälan av IR kommer därför att vara stängd fram till och med januari 2021. Håll utkik på vår hemsida och vår facebooksida för uppdateringar.

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.