2019-06-14 08:49Bloggpost

Fyra frågor om TV till Anastasiya

Anastasiya Deleva på Bildupphovsrätt har hand om konst som visas i rörlig bild. Foto: Emma GripAnastasiya Deleva på Bildupphovsrätt har hand om konst som visas i rörlig bild. Foto: Emma Grip

SVT:s avtal med Bildupphovsrätt gör att de kan använda en obegränsad mängd upphovsrättsskyddade verk (konst, illustration, foto, hantverk) i sina produktioner. Det gäller SVT, SVT Play och brukskonst i studiomiljö. Det finns även ersättning att söka för verk som visats i SVT Öppet arkiv. Anastasiya Deleva har hand om bildrättigheter i rörlig bild på Bildupphovsrätt.

Hur får du veta att konst visats i TV-programmen?

Jag får in rapporter från SVT och sedan gör jag egna stickprov där jag kollar igenom program. Upphovspersoner kan också höra av sig direkt till oss om de ser sina verk i SVT:s program.

Hur bedömer du om ett verk har rätt till ersättning?

SVT/UR gör själva en bedömning innan rapportering till Bildupphovsrätt. Sen granskar jag deras rapporter och ett stort antal program. Jag gör bedömningar enligt de fördelningsregler vi har kommit överens om i våra avtal och enligt vad som står i upphovsrättslagen.

Hur mycket får upphovspersonen?

SVT betalar en klumpsumma varje år som vi sedan fördelar. Ersättningen per bild varierar beronde på antalet verk som har visats under redovisningsperioden, men alla bilder bedöms på samma sätt. Vi förhandlar löpande med bolagen för att försöka få till en högre ersättning till konstnärerna.

Hur är det när verk visas i andra TV-kanaler än SVT. Ersätts upphovspersonen för det?

Det beror på hur verket använts. Rapportera in hur ditt verk har använts så tittar vi på det. Det är en tjänst vi endast kan erbjuda medlemmar i Bildupphovsrätt.

Om Bildupphovsrätt

Bildupphovsrätt drivs utan vinstintresse. Vi representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. Vi tar fram bildlicenser så att du som är skapare kan få betalt när dina verk används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). Vi fördelar också ut Individuell visningsersättning, IV. Det är ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.