2020-06-11 08:17Nyheter

Vi vill ha bildbetalt nu

Regeringen har precis börjat se över PKE och hur vi bildskapare ska kunna bli en del av framtidens ersättningssystem. Det tycker vi förstås är bra – men mycket kan hända på vägen. Nu måste vi göra våra röster hörda, så att inte PKE-motståndarna vinner. Därför behövs du!

Att vi ska börja få bildbetalt kommer inte att bli klart i en handvändning. Därför hoppas vi att du vill följa och stödja vårt arbete. När tiden är mogen kommer vi förstås att aktivera oss ytterligare. Stay tuned.

Vi bildskapare har generellt sett låga inkomster – som dessutom halkar efter övriga yrkesgrupper. Vi måste få bildbetalt, så vi kan fortsätta göra världen mer uttrycksfull och intressant.

.

Om bildbetalt.nu

Bildbetalt.nu är ett initiativ från Bildupphovsrätt i Sverige och dess medlemsorganisationer Svenska Tecknare, Svenska Konstnärsförbundet, Bildleverantörernas förening, Konstnärernas Riksorganisation, Svenska Fotografers Förbund och Journalistförbundet. Bildupphovsrätt i Sverige drivs utan vinstintresse. Föreningen företräder över 130 000 bildskapare i hela världen och ser till att de får betalt när deras verk används.