2021-09-27 07:52Nyheter

Bildskapare går mot ljusare tider – om vi ser vårt värde och höjer rösten

Åsa Berndtsson, ordförande Bildupphovsrätt, förutsätter att PKE kommer att utökas med stillbild. Foto: Emma GripÅsa Berndtsson, ordförande Bildupphovsrätt, förutsätter att PKE kommer att utökas med stillbild. Foto: Emma Grip

För oss bildskapare finns flera möjligheter till förbättringar av våra arbetsvillkor, både vad gäller lagar och inkomst, det närmaste halvåret:

• Återstartsutredningen som regeringen tillsatt för att få fart på kulturen efter pandemin presenteras på torsdag. Jag hoppas på både bra idéer och finansiering. Man kan inte återstarta kulturen utan att återstarta oss som utövar den!
  • EU:s direktiv om upphovsrätt på nätet, DSM, ska införas i Sverige. Här måste det bli tydligt att vi bildskapare och våra organisationer ska ha avtal med plattformar som Google, Facebook med flera, där vi förhandlar om prislappen. Detta kommer vi att vara tydliga med i vårt remissvar under hösten.
  • I februari 2022 ska utredningen om privatkopieringsersättningen, PKE, vara klar och vi förutsätter att systemet utökas till att omfatta alla bilder, inte bara de som råkar vara med i en film. Allt annat är att gå emot EU:s lagar.

Vi upphovsrättsorganisationer hoppas på en mer saklig och nyanserad debatt om upphovsrättsdirektivet DSM än när direktivet röstades igenom 2019. Motståndarsidan öste då på felaktigheter och anklagelser, den ena värre än den andra. Det pratades om ”internets död”, ”censurfilter” och ”länkskatt” och andra rena påhitt.

Nu kanske det stora flertalet har insett att det inte är döden för internet att fotografer, konstnärer, illustratörer får betalt. Utan tvärtom, faktiskt!  För vi kan inte fortsätta som hittills, där vi som gör bilder skapar värden som andra nyttjar gratis i sina företag. Då finns det snart inga professionella bildskapare kvar, och vilka bilder ska man sprida då?

Många kan mycket om bilder, men få vet något om konstnärers och andra bildskapares villkor. Tyvärr gäller det även politiker och tjänstemän på alla nivåer. Därför är det viktigt att vi utövare hörs i debatten!

När det gäller privatkopieringsersättningen, PKE, finns flera argument på bildorganisationernas gemensamma sajt bildbetalt.nu. Var inte rädd för att säga din mening! Det finns alldeles för många som talar utan egen kunskap eller behov av upphovsrätt.

För glöm inte detta: Bilder är viktiga för oss människor och som bildskapare är du värdefull i samhället. Våra bilder används, engagerar, skapar värden och bidrar till samhällsutvecklingen. Väcker nya tankar, känslor och idéer. Jag skulle vilja dra det så långt som att vi bildskapare är en viktig del i att forma framtiden. Var stolt över det och se ditt värde, så går vi tillsammans mot ljusare tider!

Åsa Berndtsson
ordförande och konstnär
Bildupphovsrätt i Sverige

Om bildbetalt.nu

Bildbetalt.nu är ett initiativ från Bildupphovsrätt i Sverige och dess medlemsorganisationer Svenska Tecknare, Svenska Konstnärsförbundet, Bildleverantörernas förening, Konstnärernas Riksorganisation, Svenska Fotografers Förbund och Journalistförbundet. Bildupphovsrätt i Sverige drivs utan vinstintresse. Föreningen företräder runt 150 000 bildskapare i hela världen och ser till att de får betalt när deras verk används.