2019-12-06 06:22Pressmeddelande

Benify rekryterar CPO från Schibsted

Benifys nya CPO Kjersti Thornéus med VD Joakim AlmBenifys nya CPO Kjersti Thornéus med VD Joakim Alm

HR-techbolaget Benify rundar av 2019 med att rekrytera Kjersti Thornéus, tidigare Director of Product Management på Schibsted, som sin nya CPO. Med värvningen vill Benify fortsätta stärka sin ställning på hemmamarknaden Sverige, och samtidigt utöka sin internationella expansion.

Såhär säger Kjersti Thornéus om att ta klivet från mediebranschen till HR-tech:

– Det känns kul att få komma till ett renodlat techbolag, efter att ha varit länge på ett företag som slits mellan att vara både media och tech. På Benify är mjukvaran själva produkten, säger Kjersti Thornéus.

Benifys VD Joakim Alm betonar att det var Kjerstis personliga egenskaper, snarare än bakgrunden i mediebranschen, som avgjorde valet för honom:

– Benify vill ha en CPO som är kommersiell och hela tiden går efter och utvecklar vilket värde vår produkt skapar, både för arbetsgivare och medarbetare. Det är något som Kjersti redan från första samtalet både har visat att hon har erfarenhet av och brinner för.

I sin roll som Chief Product Officer på Benify kommer Kjersti Thornéus att ansvara för Product Management, Marketplace, Marketing & Communications och UX. Den här bredden ser hon som en stor fördel med sin nya tjänst:

– Det som fick mig på kroken från första början var just möjligheten att få jobba både kommersiellt med marknadsföringen av Benifys produkt och konkret med själva produktutvecklingen. Tidigare har jag växlat mellan marknads- och techsidan, som jag gillar lika mycket. Här på Benify slipper jag välja.

Kjersti Thornéus ser också stora fördelar med att samla områdena marknadsföring, produktutveckling och UX under samma tak:

– Alla dessa områden handlar om att förstå kundens och användarens behov och hur man kan lösa deras problem. Marknadsföring har ju också blivit mer och mer techigt. Att samla de här funktionerna under samma tak, och låta dem korsbefrukta varandra, tror jag gynnar företag idag.

Kjersti Thornéus tillträder sin nya roll i ett läge där Benify fokuserar på att fortsätta växa och utveckla sin plattform i Sverige, samtidigt som företaget växer snabbt internationellt:

– Var femte arbetsför svensk finns på vår plattform idag, vilket såklart är stort, men det innebär också att 80 procent av marknaden finns kvar. Det är viktigt för oss att fortsätta utveckla vår plattform och skapa värde för de kunder vi har, samtidigt som vi växer. Vi är kontrakterade att vara på plats med vår produkt i över 75 länder i slutet av 2020. Som CPO får Kjersti en nyckelroll för vår fortsatta utveckling som företag avslutar Joakim Alm.

Om Benify

Benify är ett snabbväxande, oberoende techbolag inom HR som hjälper företag runt om i världen att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke genom att samla och synliggöra förmåner och kompensationserbjudanden. Genom en molnbaserad förmåns- och kompensationsplattform, skapar Benify medarbetarengagemang hos mer än 1 500 företag. Vår plattform hjälper medarbetare att få en samlad överblick över förmåner och ersättningar, vilket under-lättar administrationen kopplat till arbetslivet, genom hela arbetslivet. Benify har huvudkontor i Stockholm och har hjälpt företag att stärka sitt strategiska HR-arbete sedan 2004. Benify har 400 medarbetare och är verksamma globalt. För mer information, besök www.benify.se

Joakim Alm
Joakim Alm