2019-03-04 12:34Pressmeddelande

Återigen möjligt att erbjuda sjukvård som personalförmån

privat-sjukvard-som-personalforman

Sedan en lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2018 har svenska företag inte längre kunnat erbjuda sina anställda bruttolöneförmåner inom kategorin privat sjukvård. Efterfrågan är dock fortsatt stor hos såväl arbetsgivare som medarbetare. Därför har Benify, tillsammans med flera ledande aktörer på området, lanserat ett nytt sätt att ge fler människor möjlighet till stöd via sin anställning.

Sjukskrivningarna har ökat i ett oroväckande tempo de senaste åren – inte minst när det gäller psykisk ohälsa. För att bidra till att vända den negativa trenden, och minska långtidsfrånvaron på arbetsplatserna, vill många arbetsgivare kunna erbjuda sina anställda snabb tillgång till vård.

Såhär säger Malin Jägevall, HR-chef på teknikkonsultbolaget Conmore:

– Vi vill stötta våra medarbetare utifrån deras faktiska behov. Att som arbetsgivare kunna subventionera massage, men inte till exempel ett besök hos en kiropraktor eller KBT-terapeut, känns varken helt modernt eller hälsofrämjande. Förebyggande åtgärder och tidiga insatser minskar risken för långsjukskrivningar. Det vinner hela samhället på, men framför allt våra medarbetare och deras familjer.

Bekostas via nettolönen
För att möta efterfrågan från arbetsgivare och anställda tillhandahåller Benify från den 1 februari i år återigen sjukvårdsförmåner i sina medarbetarportaler. I utbudet finns bland annat psykologstöd, synfelsbehandlingar och överviktsoperationer. Skillnaden från tidigare är att förmånerna nu bekostas genom avdrag på medarbetarnas nettolön istället för på bruttolönen.

– Vi samarbetar tätt med våra kunder och leverantörer för att kunna erbjuda så relevanta lösningar som möjligt på de utmaningar som finns i arbetslivet idag, säger Viktor Håkansson, Head of Benefits på Benify.

Förmånliga rabatter
Med bruttolöneavdraget fanns en skattemässig fördel som gjorde tjänsterna extra förmånliga för personalen att nyttja. I det nya upplägget ligger fokus istället på att erbjuda attraktiva rabatter från Benifys leverantörer. Därmed blir kostnaden för medarbetarna ändå lägre jämfört med om de hade sökt samma behandling utanför portalen. För de dyrare behandlingarna finns dessutom möjlighet till delbetalning.

– Det är ingen hemlighet att vi gärna hade haft kvar möjligheten att erbjuda de här tjänsterna som bruttolöneförmåner, men vi är glada att ha hittat en bra lösning utifrån de nya förutsättningarna, säger Viktor Håkansson.

Om Benify

Benify is the Swedish HR Tech company providing employers with a cloud-based engagement platform to tailor their total rewards offer and user experience for each individual employee. With targeted communication and round-the-clock access to attractive benefits, employers can improve the quality of life for their employees.

Viktor Håkansson
Head of Benefits