2020-10-16 12:08Press release

HR-professionals geven aan dat thuiswerken mogelijk de nieuwe norm wordt

89% van de HR-professionals zegt dat ze werknemers hebben toegestaan om tijdens de pandemie thuis te werken, en 77% zegt van plan te zijn om dit ook te blijven doen wanneer er geen risico meer is op besmetting. Deze conclusies komen naar voren in Benify's nieuwste onderzoek, waarvoor meer dan 900 HR-professionals zijn ondervraagd over de invloed die COVID-19 heeft gehad op het werk van HR.

Vóór COVID-19, gaf 74% van de respondenten aan dat hun werknemers ook voor de pandemie de mogelijkheid hadden om thuis te werken, maar alleen wanneer dat nodig was en alleen na goedkeuring van hun manager. Na het uitbreken van de pandemie zegt de overgrote meerderheid (89%) van de deelnemers aan het onderzoek dat zij de werknemers hebben toegestaan thuis te werken.

Over de vraag of werken op afstand de nieuwe norm wordt, zegt 77% van de deelnemers van plan te zijn om werknemers thuis te laten werken als ze dat willen; slechts 10% is echter van plan om hun werknemers de onbeperkte mogelijkheid te geven om thuis te werken.

In de huidige werkomstandigheden hebben HR-professionals prioriteit gegeven aan bedrijfscultuur en saamhorigheid in een tijd waarin veel medewerkers weg van kantoor werken en de risico's op eenzaamheid, isolement of psychische aandoeningen toenemen.

Over deze risico's en hoe HR ze kan voorkomen, zegt Katie Goodwin, Head of Client Relations International, Benify:

"We hebben bedrijven veel zien doen om de kameraadschap te bevorderen, en om de teamgeest en het gevoel van samenwerking te behouden. Mensen zijn echt creatief geweest, ze stuurden zorgpakketten naar de huizen, ze stuurden favoriete dingen naar medewerkers die het moeilijk hebben, om te tonen dat we er allemaal samen in zitten, dat we allemaal aan je denken en dat we op je letten. We hebben leuke manieren gezien waarop werkgevers proberen te verbinden, nu we allemaal zo geïsoleerd zijn."

Over het onderzoek

Benify interviewde HR-medewerkers via Netigate. Het onderzoek liep van juni tot september. Er waren 913 deelnemers, waarvan 98% uit Scandinavië, Centraal-Europa en het Verenigd Koninkrijk. 60% van de deelnemers werkt in organisaties met minder dan 500 werknemers en 29% in organisaties met meer dan 1000 werknemers. Een breed scala aan sectoren was vertegenwoordigd, maar de drie meest voorkomende waren bouw & industrie, IT & Telecommunicatie en de publieke sector.

Neem voor het volledige rapport contact op met ylva.eriksson@benify.com.

About Benify

Benify is in 2004 opgericht in Zweden. Tegenwoordig biedt Benify het toonaangevende wereldwijde platform voor beloningen en arbeidsvoorwaarden met 1.500+ klanten en meer dan 2 miljoen gebruikers wereldwijd. Ontdek meer op benify.nl

Ylva Eriksson
Director of Marketing & Communications