2023-05-09 14:14Pressmeddelande

Stabilisering av prisnivå på begagnat i april

0A6A4440.jpg

Totalmarknaden minskade med 5,7 % i april

Under april månad minskade antalet totalt sålda begagnade bilar till privatpersoner med 5,7 % jämfört med samma månad föregående år.

Räknat i antalet bilar såldes det totalt 78 530 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln, privatmarknaden, och företag), vilket är 4 447 färre bilar än i april 2022.

”Begagnat-försäljningen är fortsatt stark. En svag nybilsförsäljning och en närmast kollapsad marknad för privatlease, gör att suget efter bättre begagnade bilar är hög. Vi ser likheter med 2008/2009 och den efterfrågan gör att antalet begagnade bilar på ex Blocket minskar, vilket i sin tur leder till fortsatt hög prisnivå. Priserna kanske inte går upp men har nu hittat sin nya nivå. Exporten är fortsatt urstark. BCA exporterar nu över 60% av sålda fordon.

Hela EV-marknaden, med både El- och Hybrid-bilar, är nu också stabilare och återhämtar sig prismässigt.” säger Joachim Ågren, Senior Key Account Manager på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Bilhandeln minskade med 4,0 % i april

Bilhandeln sålde totalt 40 518 begagnade bilar till privatpersoner under april månad, vilket är en minskning med 4,0 % jämfört med samma månad förra året.

Privatmarknaden minskade med 7,2 % i april

35 996 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i april månad, vilket är en minskning med 7,2 % jämfört med samma månad förra året.

”Privatmarknaden är fortsatt svag. Drivande trender är ”downsizing” och fossildrivet. Visserligen ökar antalet sålda EV men en del av det är relaterat till att det överhuvudtaget finns begagnade el-bilar till salu nu. Bilhandelns marknadsandel fortsätter öka (51,60 %) och fortfarande över Privat till privats försäljning (45,84 %).” fortsätter Joachim Ågren.

För ytterligare information kontakta:

Joachim Ågren, Senior Key Account Manager/Kommunikatör, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 070-309 30 32 eller e-post: joachim.agren@bca.com

Peter Lundberg, Business Area Manager, CarTrade2B, tfn: 073-309 37 45 eller e-post: peter.lundberg@bca.com

BCA skickar ut denna statistik kring begagnatförsäljningen av personbilar varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret. Viss ändring kan ske på grund av efterregistrerade bilar.

Om BCA Vehicle Remarketing AB

BCA Vehicle Remarketing har mer än 75 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa. BCA har en årsomsättning på över 45 miljarder SEK och har ca 4 000 anställda. BCA har ett nära samarbete med bilfabrikerna, importörerna, uthyrnings-, leasing- och finansieringsbolag samt vagnparksägare, kommun och stat. BCA håller årligen över 8 000 auktioner i hela Europa och hanterar varje år över 1,7 miljoner begagnade bilar. I Sverige är BCA Vehicle Remarketing etablerade sedan 2005. Vi har tre anläggningar (Göteborg, Malmö och Strängnäs) som hanterar cirka 20 000 fordon årligen.

Peter Lundberg
Business Solution Manager Sweden