2023-02-06 16:02Pressmeddelande

Rekyl uppåt av begagnatpriserna i januari

Totalmarknaden minskade med 5,6 % i januari

Under januari månad minskade antalet totalt sålda begagnade bilar till privatpersoner med 5,6 % jämfört med samma månad föregående år.

Räknat i antalet bilar såldes det totalt 67 158 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln, privatmarknaden, och företag), vilket är 3 770 färre bilar än i januari 2022.

”Nu under januari såg vi en ljusning med en rekyl av prisbilden generellt. Fossildrivna bilar och hybrider försätter att öka i pris och vi ser en stor efterfrågan i Europa. Detta drivs på ytterligare av en väldigt svag krona. Som tidigare (innan krasch och krig), är det bilar med hög utrustningsnivå och småbilar som går bäst. Vad det gäller El är det tuffare. Teslas ganska stora prisjustering har stökat till det rejält. Handlare är försiktiga med det mesta i El-väg just nu och vi bedömer att försäljningen av elbilar kommer försätta vara skakig fram tills marknaden har hittat rätt prisnivå.” säger Joachim Ågren, Manager Sales & Sales Support Sweden på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Bilhandeln minskade med 7,6 % i januari

Bilhandeln sålde totalt 34 726 begagnade bilar till privatpersoner under januari månad, vilket är en minskning med 7,6 % jämfört med samma månad förra året.

Privatmarknaden minskade med 3,1 % i januari

30 603 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i januari månad, vilket är en minskning med 3,1 % jämfört med samma månad förra året.

”Vi ser att Bilhandeln är betydligt mer positiv i början på det nya året jämfört med slutet på det gamla. Bilhandelns marknadsandel ökade (51,71%) och ligger klart över Privat till privats försäljning (45,57 %).” fortsätter Joachim Ågren.

För ytterligare information kontakta:

Joachim Ågren, Manager Sales & Sales Support/Kommunikatör, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 070-309 30 32 eller e-post: joachim.agren@bca.com

Peter Lundberg, Business Area Manager, CarTrade2B, tfn: 073-309 37 45 eller e-post: peter.lundberg@bca.com

BCA skickar ut denna statistik kring begagnatförsäljningen av personbilar varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret. Viss ändring kan ske på grund av efterregistrerade bilar.

Om BCA Vehicle Remarketing AB

BCA Vehicle Remarketing har mer än 75 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa. BCA har en årsomsättning på över 45 miljarder SEK och har ca 4 000 anställda. BCA har ett nära samarbete med bilfabrikerna, importörerna, uthyrnings-, leasing- och finansieringsbolag samt vagnparksägare, kommun och stat. BCA håller årligen över 8 000 auktioner i hela Europa och hanterar varje år över 1,7 miljoner begagnade bilar. I Sverige är BCA Vehicle Remarketing etablerade sedan 2005. Vi har tre anläggningar (Göteborg, Malmö och Strängnäs) som hanterar cirka 20 000 fordon årligen.

Peter Lundberg
Business Solution Manager Sweden