2021-08-05 07:00Pressmeddelande

Fortsatt förstärkning av marknadsandel för Bilhandeln

Fortsatt stark marknad och förstärkning av marknadsandel för Bilhandeln

Totalmarknaden minskade med 12,3 % i juli

Under juli månad minskade antalet totalt sålda begagnade bilar till privatpersoner med 12,3% jämfört med samma månad föregående år.

Räknat i antalet bilar såldes det totalt 103 442 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln, privatmarknaden, och företag), vilket är 14 535 färre bilar än i juli 2020.

” Vi har en nedgång i juli jämfört med föregående år. Däremot var juli förra året en extremt bra månad när konsumenterna under pandemin började köpa begagnade bilar i väldigt hög grad och kollektivtrafiken tappade resenärer. Vi har faktiskt en större försäljning i juli jämfört med juni och måste därför fortsatt betrakta marknaden som väldigt stark.” säger Johan Browaldh Sales Manager Sweden på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Bilhandeln minskade med 6,7 % i juli

Bilhandeln sålde totalt 55 311 begagnade bilar till privatpersoner under juli månad, vilket är en minskning med 6,7 % jämfört med samma månad förra året.

Privatmarknaden minskade med 18,9 % i juli

45 533 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i juli månad, vilket är en minskning med 18,9 % jämfört med samma månad förra året.

”Vi fortsätter se att Bilhandeln ökar sina marknadsandelar. Konsumenten fortsätter att uppskatta trygghet, hjälp med tilläggstjänster samt Bilhandelns digitalisering av affären. Bilhandelns marknadsandel har nu ökat till 53,5% mot Privat till privats 44,0%.” fortsätter Johan Browaldh.

För ytterligare information kontakta:

Johan Browaldh, Sales Manager Sweden, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 072-705 35 25 eller e-post: johan.browaldh@bca.com Hemsida: www.bca.com

Joachim Ågren, Senior Key Account Manager/Kommunikatör, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 070-309 30 32 eller e-post: joachim.agren@bca.com

BCA skickar ut denna statistik kring begagnatförsäljningen av personbilar varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.

Om BCA Vehicle Remarketing AB

BCA Vehicle Remarketing har mer än 70 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa. BCA har en årsomsättning på över 45 miljarder SEK och har ca 4 000 anställda. BCA har ett nära samarbete med bilfabrikerna, importörerna, uthyrnings-, leasing- och finansieringsbolag samt vagnparksägare, kommun och stat. BCA håller årligen över 8 000 auktioner i hela Europa och hanterar varje år över 1,4 miljoner begagnade bilar. I Sverige är BCA Vehicle Remarketing etablerade sedan 2005. Vi har tre anläggningar (Göteborg, Malmö och Södertälje) som hanterar cirka 14 000 fordon.