2022-07-04 10:28Pressmeddelande

Fortsatt avmattning på begagnatmarknaden

Totalmarknaden minskade med 19,7 % i juni

Under juni månad minskade antalet totalt sålda begagnade bilar till privatpersoner med 19,7 % jämfört med samma månad föregående år.

Räknat i antalet bilar såldes det totalt 82 768 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln, privatmarknaden, och företag), vilket är 20 310 färre bilar än i juni 2021.

” Vi fortsätter att se en avmattning mot föregående år i liknande takt som i maj. Det är dock en fortsatt stark efterfrågan på bilar med sladd (hybrider i huvudsak på export) medan prisbilden på fossildrivna bilar (både diesel och bensin) fortsätter nedåt. Efter en längre period av kronkursförsämring ser vi att exporten stärks ytterligare. Varannan bil som säljs av BCA idag går på export.” säger Joachim Ågren, Manager Sales & Sales Support Sweden på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Bilhandeln minskade med 19,1 % i juni

Bilhandeln sålde totalt 42 895 begagnade bilar till privatpersoner under juni månad, vilket är en minskning med 19,1 % jämfört med samma månad förra året.

Privatmarknaden minskade med 19,8 % i juni

37 782 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i juni månad, vilket är en minskning med 19,8 % jämfört med samma månad förra året.

”Starten på sommaren var lugnare än vanligt. Det beror sannolikt på värmen samtidigt som vi går in i en, historiskt sett, lugnare period på året. Bilhandelns marknadsandel ökar en aning och är nu på 51,83 % mot Privat till privats 45,65 %.” fortsätter Joachim Ågren.

För ytterligare information kontakta:

Joachim Ågren, Manager Sales & Sales Support/Kommunikatör, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 070-309 30 32 eller e-post: joachim.agren@bca.com

Peter Lundberg, Business Area Manager, CarTrade2B, tfn: 073-309 37 45 eller e-post: peter.lundberg@bca.com

BCA skickar ut denna statistik kring begagnatförsäljningen av personbilar varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret. Viss ändring kan ske på grund av efterregistrerade bilar.

BCA Vehicle Remarketing har mer än 70 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa och hanterar årligen 1,7 miljoner fordon.

Om BCA Vehicle Remarketing AB

BCA Vehicle Remarketing har mer än 70 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa. BCA har en årsomsättning på över 45 miljarder SEK och har ca 4 000 anställda. BCA har ett nära samarbete med bilfabrikerna, importörerna, uthyrnings-, leasing- och finansieringsbolag samt vagnparksägare, kommun och stat. BCA håller årligen över 8 000 auktioner i hela Europa och hanterar varje år över 1,7 miljoner begagnade bilar. I Sverige är BCA Vehicle Remarketing etablerade sedan 2005. Vi har tre anläggningar (Göteborg, Malmö och Södertälje) som hanterar cirka 20 000 fordon.