2022-11-29 15:05Pressmeddelanden

Smålands tre första ellastbilar levererade

Patrik Rehnqvist, Kim Karlsson, Göran Gustavsson, Jörgen Gustavsson. Från vänster: Patrik Rehnqvist VD Atteviks Lastvagnar, Kim Karlsson säljare Atteviks Lastvagnar, Göran Gustavsson ägare Rosenlunds Åkeri, Jörgen Gustavsson VD/ägare Rosenlunds Åkeri.

Den 24 november levererade Atteviks Lastvagnar i Jönköping Smålands tre första eldrivna tyngre lastbilar. Köpare var Rosenlunds Åkeri som dessutom är närmaste granne till Atteviks.

Bilarna kommer att gå på distributionsslingor i Jönköping och Huskvarna med början sista november. Anledningen till köpet är i första hand miljöhänsyn, och det här är första steget för att kunna utvärdera även den ekonomiska delen av projektet. Här har Rosenlunds Åkeri en extra fördel då större delen av deras anläggning på Torsvik är försedd med solpaneler. Man blir i princip självförsörjande på drivmedel, d.v.s. el.

Från Scanias och Atteviks Lastvagnars sida är det här en del i ett projekt inom Parisavtalet där Scania förbundit sig att drastiskt minska utsläppen både i den egna produktionen och i de fordon som rullar ute på våra vägar.

Det är viktigt att de här bilarna kommer ut och syns, så kan det säkert väcka intresse hos flera, säger Atteviks Lastvagnars försäljningschef Mattias Forsell.

För ytterligare info, kontakta Mattias Forsell, 0470-75 31 51

Om Atteviks

Atteviks grundades 1945 av Sigvard Attevik och drivs i dag av tredje generationens Attevikare. Företaget är en av Sveriges större privata återförsäljare av märkena VW, Audi, Seat, Cupra, Skoda och Scania. Atteviks är en modern koncern med verksamhet på nio olika orter i Småland. Detta har skett genom målmedveten satsning på egen lönsamhet och kloka uppköp av andra bilföretag i regionen. Verksamheten är uppdelad i två försäljningsbolag: Personvagnar och Lastvagnar. Moderbolaget Atteviks Bil har sitt säte i Jönköping.