2023-09-04 07:00Pressmeddelanden

CUPRA lanserar nu sitt banbrytande showroomkoncept i Växjö

Foto: Henric Hamnå, Boom Film.Foto: Henric Hamnå, Boom Film.

CUPRAs nya koncept, CUPRA Garage, erbjuder bilhallsbesökaren en helt ny upplevelse, långt från den traditionella bilhallen, med fokus på design, upplevelse och varumärke.

Den 7 september inviger Atteviks sitt CUPRA Garage i Växjö. Invigningen är en del av utmanarmärket CUPRAs globala expansionstrategi.

Efter succén med helelektriska bilmodellen CUPRA Born fortsätter CUPRAs elektriska produktoffensiv med CUPRA Tavascan och CUPRA UrbanRebel.

CUPRAs framgångssaga fortsätter med en global expansion i hög takt, så även på den svenska marknaden. Nu är det dags för Atteviks att öppna sitt CUPRA Garage i Växjö. Flera invigningar är planerade i snabb takt fram till slutet av 2023, då beräknas 35 st nya CUPRA Garage stå färdiga från Luleå i norr till Malmö i söder.

’’Vi tillsammans med våra starka återförsäljare är väldigt glada att utrullningen av våra nya CUPRA Garage har kommit igång. Och detta är bara början! Många fler är planerade på strategiska platser runt om i landet. CUPRA är definitivt inget traditionellt bilmärke och det kommer man få uppleva i våra CUPRA Garage.’’, säger Rasul Alhakim, Network Manager på CUPRA Sverige.

Sverige är idag en av de ledande marknaderna för elbilar i Europa och därmed en viktig marknad för CUPRA. Över 1 000 exemplar av den 100% eldrivna modellen CUPRA Born har redan levererats i Sverige sedan lanseringen hösten 2021, och försäljningstakten har ökat successivt under året. Även Formentor som lanserades under slutet av 2020 fortsätter att hitta nya kunder i oförminskad takt.

”Våra återförsäljare är den viktigaste faktorn till CUPRAs framgångsrika etablering på den svenska marknaden. Utan deras ambitiösa och hårda arbete ihop med våra attraktiva, elektrifierade produkter hade vi inte haft möjligheten att genomföra vår intensiva expansion.”, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige och fortsätter, ”En expansion som är nödvändig för att möta den ökade efterfrågan och tillgängligheten på vår marknad.”

CUPRA Garage är varumärkets nya showroomkoncept där man frångår den traditionella, statiska bilhallen och istället har skapat ett upplevelsecentrum med fokus på design, känsla och varumärke. Besökarna får en unik upplevelse i en avslappnad loungemiljö som erbjuder en behaglig atmosfär långt bort från den konventionella bilhallen.

"Vi är oerhört glada över att öppna upp Cupra Garage i Växjö då Cupra är av Europas snabbast växande bilmärke. Cupra Garage är ett hel nytt koncept i bilbranschen och Växjö bli det första av två Cupra Garage inom Atteviks Bil AB. Med en miljö som sticker ut mot de traditionella bilhallarna och med en produktmix framåt så möter vi framtidens kunder.”, säger Pierre Nilsson, Försäljningschef hos Atteviks.

Anmälan till invigningen »

CUPRA elektrifierad prestanda

Förra året lanserades CUPRA Born och blev startskottet för CUPRAs elektriska offensiv. Born har skördat stora framgångar på svenska marknaden och nominerades 2022 till en av sju finalister i utmärkelsen European Car of the Year. Detta var andra året i rad som CUPRA blev nominerad, efter Formentors nominering 2021.

CUPRAs elbilsoffensiv fortsätter med lanseringen av CUPRA Tavascan 2024 följt av elbilen för citymiljö, CUPRA UrbanRebel under 2025.

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, Dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell samt CUPRA Terramar, den elektrifierade SUV:en som är en hyllning till racerbanan Terramar där allt en gång började för CUPRA, lanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas.

Om Atteviks

Atteviks grundades 1945 av Sigvard Attevik och drivs i dag av tredje generationens Attevikare. Företaget är en av Sveriges större privata återförsäljare av märkena VW, Audi, Seat, Cupra, Skoda och Scania. Atteviks är en modern koncern med verksamhet på nio olika orter i Småland. Detta har skett genom målmedveten satsning på egen lönsamhet och kloka uppköp av andra bilföretag i regionen. Verksamheten är uppdelad i två försäljningsbolag: Atteviks Bil AB och Atteviks Lastbilar AB. Moderbolaget Atteviksgruppen AB har sitt säte i Jönköping.