2019-09-06 12:07Pressmeddelanden

Atteviks i samverkan med klimatrådet.

Solbilsrace - bästa solbil vinner!

TÄVLING! På Klimatveckans finaldag kommer länets vassaste teknikelever ställas mot varandra i en solbilstävling! Med egentillverkade solbilar kommer de tävla i design, innovation och framför allt snabbhet. Kom för att rösta på snyggaste designen eller heja på din favoritbil - alla är välkomna!

Tid: 10:00 - 12:00
Plats: Atteviks Jönköping
Arrangör: Klimatrådets ungdomsråd, JU Solar Team, Atteviks.

• ”Det här är ett roligt sätt att visa på samarbete och binda samman företag och gymnasieskola, säger Attevik Bil ABs Hållbarhetsstrateg Cecilia Löf och imponeras av de 150 teknikeleverna från fyra av länets gymnasieskolor som deltar i 2019 års solbilskamp i Atteviks Lokaler i Jönköping den elfte september, nämligen

-” Det möjliggör att vi också kan visa att vi är potentiell arbetsgivare för de elever som vill börja arbeta med bilar direkt efter gymnasiet, och vi har brist på duktiga tekniker, utvecklar Cecilia Löf vidare. Extra roligt i år är att juryn består av  JU Solar Team och att vi får även visa deras solcellsbil i hallen, avslutar Cecilia Löf, Atteviks Bil ABs Hållbarhetsstrateg.”

Michael Kinnander, Erik Dahlbergsgymnasiet, är en av de lärare som håller i solbilsracet som vittnar om elevernas entusiasm och deras idoga arbete att skapa de häftigaste solracebilarna till årets race.

• ”eleverna har hållit på sedan i våras och det känns roligt att intresset för detta hela tiden ökar”, tillägger Michael Kinnander, Erik Dahlbergsgymnasiet.

Per-Olof Andersson på Aleholmsskolan i Sävsjö instämmer,

-”Det är ett väl­digt roligt projekt där eleverna får utlopp för sin kreativitet och öva på konstruktion och design.  I en undervisning där hållbarhet är en integrerad och självklar del, passar solbilsracet som hand i handske.”

Solbilsracet administreras av Klimatrådets ungdomsråd, JU Solar Team, Atteviks och är ett event samt del av Klimatveckan 2019.  Klimatrådet, där Landshövding Helena Jonsson, är ordförande samlar ett femtiotal organisationer och företag under Länsstyrelsen i Jönköpings Läns flagg, och har funnits sedan 2011.

Atteviks Bil AB varit medlem sedan 2017, tillägger Cecilia Löf, Hållbarhetsstrateg, Atteviks Bil, AB.

Vill Du veta mer, se www.atteviks.se, eller kontakta Atteviks Personvagnar ABs VD Leif Augustsson på leif.augustsson@atteviks.se: telefon:036-34 88 62

Hållbarhetsstrateg Cecilia Löf, cecilia.lof@atteviks.se, 036-34 88 40.

Läs mer om Klimatrådet och solbilsracet på: https://klimatradet.se/solbilsrace/

Vi elektrifierar Stockholm - hur ser det ut i resten av Sverige?

Ellevio, Scania, Vattenfall och Volkswagen har i ett unikt samarbete undersökt vad som krävs för att det ska vara möjligt att köra alla transporter i en stad på el.

12:00 - 12:30: Lättare lunch och mingel
12:30 - 13:30: Seminarium

Tid: 12:30 - 13:30
Plats: Atteviks Jönköping, karta med adress
Arrangör: Atteviks i samverkan med Klimatrådet
Seminariet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Till anmälan här

Klimatrådet, där Landshövding Helena Jonsson, är ordförande samlar ett femtiotal organisationer och företag under Länsstyrelsen i Jönköping läns flagg, och har funnits sedan 2011.

Atteviks Bil AB har varit medlem sedan 2017, tillägger Cecilia Löf, Hållbarhetsstrateg, Atteviks Bil AB.

Vill Du veta mer, se www.atteviks.se, eller kontakta Atteviks Personvagnar AB’s VD, Leif Augustsson på leif.augustsson@atteviks.se: telefon:036-34 88 62

Hållbarhetsstrateg Cecilia Löf, cecilia.lof@atteviks.se, 036-34 88 40.

Läs mer om klimatveckan här

www.klimatradet.se

Om Atteviks

Atteviks grundades 1945 av Sigvard Attevik och drivs i dag av tredje generationens Attevikare. Företaget är en av Sveriges större privata återförsäljare av märkena VW, Audi, Seat, Skoda och Scania. Atteviks är en modern koncern med verksamhet på åtta olika orter i Småland. Detta har skett genom målmedveten satsning på egen lönsamhet och kloka uppköp av andra bilföretag i regionen. Verksamheten är uppdelad i två försäljningsbolag: personvagnar och lastvagnar. Moderbolaget Atteviks Bil har sitt säte i Jönköping.

Nicklas Arvidsson
Kommunikationsansvarig