2020-04-29 09:19Pressmeddelande

SEKO och ST gjorde helomvändning - Korttidspermitteringar istället för varsel på Pågatågen

DescriptionDescription

Efter påtryckningar från sina centrala förbund kom de lokala fackförbunden, SEKO och ST, igår eftermiddag tillbaka och slutförde förhandlingar om korttidspermitteringar på Pågåtågen.

Igår eftermiddag undertecknade de lokala fackförbunden (SEKO, ST och TJ) på Pågatågen, en överenskommelse kring korttidsarbete för tillsvidareanställda på Pågatågen. TJ var redan i måndags redo att teckna överenskommelsen men då SEKO och ST förde in krav på förlängd nattvila och ändrad schemaläggning, avbröts förhandlingarna.
Efter att de centrala fackförbunden påtalat att sådana krav inte hörde hemma i en förhandling om korttidsarbete, återkom de lokala klubbarna för SEKO och ST igår och överenskommelsen undertecknades.

• Jag är förstås oerhört glad över att vi slipper att varsla, något som vi hade planerat att göra redan vid lunch igår. Det hade inneburit stora inkomstbortfall för våra medarbetare och stora utmaningar att starta trafiken när det blir dags igen, säger Mattias Wrangtorp Arrivas affärsområdeschef för Pågatågen.

Bakgrunden till permitteringarna är att den neddragning av trafiken som sker från 1 maj och som kommunicerades från Skånetrafiken under gårdagen.

Korttidspermitteringarna berör ca 120 anställda, vilka kommer att få gå ner i arbetstid. I första hand kommer de som befinner sig i riskgrupper för covid-19 att permitteras.

Om VR Sverige

Arriva är en av de största leverantörerna av persontransporter i Europa, med över 53 000 anställda och levererar 2 miljarder resor per år över 14 europeiska länder. I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 400 medarbetare, 800 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Vi är en del av Deutsche Bahn (DB), ett av världens ledande passagerare- och logistikföretag, och ansvarar för DB: s regionala persontransporter utanför Tyskland. Arriva har, förutom i Sverige, verksamhet i Tjeckien, Kroatien, Danmark, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Storbritannien.

Christer Ekelund
Christer Ekelund