2018-04-05 12:00Pressmeddelande

Nu är det klart, Arriva tar över busstrafiken i Helsingborg

null

Som tidigare meddelats valde Skånetrafiken, efter upphandling, Arriva Sverige AB som entreprenör att driva den framtida hållbara stadstrafiken i Helsingborg. Avtalet löper i åtta år med start i juni 2019. Tiden för överklagande har nu löpt ut och beslutet är därmed verkställt.

Som en del i kontraktet, som uppskattas ha ett värde på 2 mdr svenska kronor, kommer Arriva att köpa in 70 nya bussar. Ytterligare nyheter är introduktionen av nytt biljettsystem och system för tidtabeller. Allt för att leverera förbättrad service till de 16 miljoner passagerare som man räknar med under första året.

Av de nya bussarna är 13 elbussar som kommer att användas i en BRT-linje (Bus Rapid Transit, en linje som går i egna filer) med namnet Helsingborg Express Linjen.

- Att vinna det här kontraktet i en så expansiv region som Helsingborg är, betyder mycket för oss. Vårt anbud fokuserade på att göra resandet enklare för kunderna med hjälp av nytt tidtabellsystem, högre servicenivåer, ny teknologi och förbättrad integration med tågtrafiken. Men det är också viktigt att vi gjorde det i hård konkurrens och där vårt anbud ansågs ha den högsta kvaliteten, säger Johan Åhlander, vd för Arriva Sverige AB.

Johan Åhlander fortsätter:

- Den nya Helsingborg Express Linjen är en spännande utveckling av kollektivtrafiken i Helsingborg och som kommer att bidra till möjligheten att resa snabbt och enkelt till och från City på ett sätt som inte tidigare varit möjligt. Vi ser verkligen fram emot att, i nära samarbete med våra partners, starta verksamheten nästa år med målet att få nöjda kunder, hela resan.

Manfred Rudhart, som är CEO för Arriva Group, tillägger:

- Det här avtalet är viktigt för Arriva eftersom det stärker vår position i Sverige, ett land där vi bedrivit busstrafik i snart 20 år. Vårt fokus, när vi startar i Helsingborg nästa år, kommer att vara att göra resandet enkelt, bekvämt och attraktivt för våra kunder.

Det nya avtalet för Helsingborgs stadstrafiken kommer ett drygt halvår efter att Arriva Sverige fick förnyat förtroende att köra Pågatågen, ett avtal som gäller fram till 2026. Förutom Pågatågen bedriver Arriva tågtrafik i Stockholm och Östergötland. Arriva kör även busstrafik i Halmstad och i Stockholm.

För ytterligare information kontakta:

Johan Åhlander, vd Arriva Sverige AB, +46 737 873811, johan.ahlander@arriva.se

Christer Ekelund, Kommunikationschef, +46 723 514088, christer.ekelund@arriva.se

Arrivagruppen är en av de största operatörerna inom kollektivtrafiken i Europa. I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål.

Sedan 2010 ingår Arriva i Deutsche Bahn (DB) och utgör koncernens varumärke för all persontrafik utanför Tyskland. Totalt har DB-koncernen cirka 300 000 medarbetare i 130 länder över hela världen.

Om VR Sverige

Arriva är en av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafiken. I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 400 medarbetare, 800 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Arriva Sverige är en del i Arrivkoncernen som i sin tur ägs av Deutsche Bahn. DB grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Berlin. Man har verksamhet inom logistik- och transportsektorn och är 291 000 medarbetare i 130 länder.

Christer Ekelund
Christer Ekelund