2019-06-16 02:30Pressmeddelande

Idag startar Arriva busstrafiken i Helsingborg

Elbussar,  nya och moderniserade bussar, förbättrad service till resenärerna samt bättre integration med tågtrafiken. Det är några av  nyheterna när Arriva tar över stadstrafiken i Helsingborg den 16 juni. Avtalet gäller till 2027.

"Att vinna ett kontrakt i en sådan expansiv region som Helsingborg betyder mycket för oss. Vårt anbud fokuserade på att göra resan lättare för kunderna med hjälp av ett nytt tidtabellsystem, högre servicenivåer, ny teknik och förbättrad integration med järnvägstrafiken. Vi vann kontraktet i hård konkurrens där vårt anbud ansågs ha den högsta kvaliteten", säger Johan Åhlander, VD för Arriva Sverige AB.

85 nya eller moderniserade bussar sätts i trafik i det nya avtalet, inklusive 13 el-bussar som ska användas i den nya BRT-linjen (Buss Rapid Train) med namnet HelsingborgsExpressen, linje 1.

"Den nya HelsingborgsExpressen är en spännande utveckling av kollektivtrafik i Helsingborg, som ska  bidra till möjligheten att resa snabbt, bekvämt och hållbart till och från Helsingborgs centrum på ett sätt som varit möjligt tidigare", säger Johan Åhlander.

Avtalet innebär att Arriva ska tillhandahålla tjänster till passagerare över Helsingborgs bussnät från den 16 juni 2019 till den 16 juni 2027. Arriva tilldelades kontraktet från Skånetrafiken och Helsingborgs stad i april 2018 efter att ha lämnat det mest  konkurrenskraftiga anbudet.

Det nya avtalet om Helsingborgs stadstrafik undertecknades strax över sex månader efter att Arriva Sverige fick förnyat förtroende att fortsätta köra Pågatågen, ett avtal som gäller fram till 2026. Strax därefter blev Arriva tilldelat kontraktet att köra busstrafiken på Ekerö, Stockholm, i ytterligare tio år från juni 2019.

Om VR Sverige

Arriva är en av de största leverantörerna av persontransporter i Europa, med över 53 000 anställda och levererar 2 miljarder resor per år över 14 europeiska länder. I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 400 medarbetare, 800 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Vi är en del av Deutsche Bahn (DB), ett av världens ledande passagerare- och logistikföretag, och ansvarar för DB: s regionala persontransporter utanför Tyskland. Arriva har, förutom i Sverige, verksamhet i Tjeckien, Kroatien, Danmark, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Storbritannien. Om Skånetrafiken Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill. Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon

Christer Ekelund
Christer Ekelund