2019-04-12 07:00Pressmeddelande

Arrivas nya bussar för Ekerö rullar in

Foto: Miguel Ramos/ArrivaFoto: Miguel Ramos/Arriva

Nu börjar de nya bussarna för Ekerö rulla in. Alla bussar ska vara på plats när Arrivas nya avtal börjar gälla den 21 juni för att driva den framtida hållbara stadstrafiken på Ekerö. De nya bussarna får bland annat ytterligare högre komfort, bättre tillgänglighet för synskadade och USB-uttag för uppladdning av resenärernas mobiltelefoner vid varje säte.

De nya modernare bussarna som ska trafikera Ekerö rullar nu succesivt in till Ekerö-depån för att stå startklara när Arrivas nya avtal börjar gälla. Totalt ska 17 helt nya uppgraderade bussar gå i trafik, och 48 bussar blir uppdaterade och uppfräschade både på in- och utsidan. Med de 17 helt nya bussarna blir tillgängligheten för synskadade resenärer bättre. Idag finns taktila plattor på hållplatserna som vägleder synskadade till att stå på rätt plats vid ombordstigning. På de nya bussarna installeras också taktila ledstänger för att markera dörrarna och underlätta av- och ombordstigningen ytterligare. De flesta av Arrivas bussar som trafikerar Ekerö får också USB-uttag vid sittplatserna så att resenärerna kan ladda sina mobiler.

- Vi är glada för att vi fått förnyat förtroende att ansvara för stadstrafiken på Ekerö. Det är ett kvitto på att vårt arbete med att utveckla den svenska kollektivtrafiken, med motiverad personal och modern teknik, uppskattas, säger Henrik Skogh, trafikchef Ekerö hos Arriva Sverige AB.

Arriva Sverige har drivit trafiken på Ekerö sedan 2009. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting har gett Arriva fortsatt förtroende att köra busstrafiken på Ekerö i 10 år till. Nya avtalet börjar gälla den 21 juni 2019.

För ytterligare information kontakta:
Christer Ekelund, Kommunikationschef, +46 723 51 40 88, christer.ekelund@arriva.se

Om VR Sverige

Arriva är en av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafiken. I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 400 medarbetare, 800 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Arriva Sverige är en del i Arrivkoncernen som i sin tur ägs av Deutsche Bahn. DB grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Berlin. Man har verksamhet inom logistik- och transportsektorn och är 291 000 medarbetare i 130 länder.

Christer Ekelund
Christer Ekelund