2019-01-23 14:18Nyheter

Centrala förhandlingar med SEKO avslutade i oenighet

I måndags avslutades de centrala förhandlingar som SEKO begärt, om kundvärdarnas löner på Pågatågen, i oenighet. Parterna kunde inte enas kring tolkningen av avtalet och därmed fastställs tjänsterna så som de gäller idag.

Det var efter att de lokala förhandlingarna slutade i oenighet som SEKO förde upp frågan på central nivå och det är alltså dessa förhandlingar som nu slutat i oenighet. SEKO har nu att ta ställning till om de ska ta frågan vidare till Arbetsdomstolen. Tills vidare gäller därmed den ordning och tjänsteinnehåll som infördes 9 december 2018.

Arriva Sveriges AB:s nya avtal, som gäller fr o m 9 december 2018, med Skånetrafiken ställer krav på utökad service och trygghet för resenärerna på Pågatågen. Vi införde därför, i samband med trafikstarten i december, en ny befattning som Kundvärd. Fram till idag har vi anställt ett tjugotal nya kundvärdar och vi har behov av minst lika många till i närtid.

Samtidigt tydliggjorde vi ansvaret, genom att återgå till den ordning som gällde före 2011, för tåg med max två tågsätt, på så sätt att lokföraren numera är ensamt ansvarig för att hantera avgångsproceduren. På samma sätt som det fungerar på andra tågbanor i Sverige, t ex Östgötapendeln.

Kundvärdarna på Pågatågen, på tåg som har färre än tre tågsätt, har alltså framöver som primär uppgift att ge service till kunderna inne i vagnarna.

För Arriva Sverige AB, som driver Pågatågen, finns en gällande central överenskommelse där det i §7 står följande:

”…För Pågatågen; vara bunden av den tidigare entreprenörens [Arriva Tåg AB, min anm] lokala allmänna anställningsvillkorsavtal avseende den via verksamhetsövergången övertagna personalen…”

Detta avtal gäller fram till 2020-04-30.

Detta har Arriva aldrig ifrågasatt och har hela tiden följt.

Däremot menar vi att denna paragraf i det centrala avtalet omöjligen kan gälla för nyanställd personal i Arriva Sverige AB. För denna personal gäller istället det centrala Branschavtalet för Spårtrafik som är tecknat mellan Almega och bl a SEKO.

Detta är kärnan i konflikten.

Arriva vill helst lösa den här situationen genom att teckna ett lokalt avtal, något som vi i samtal med SEKO och de övriga arbetstagarorganisationerna framfört. Ett lokalt avtal, som täcker de specifika förhållanden som gäller för Pågatågen, skulle tydliggöra flera av de områden som idag leder till diskussioner.

Malmö 2019-01-23

Haris Habul

Divisionsdirektör Tåg

Arriva Sverige AB

Om VR Sverige

Arriva är en av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafiken. I Sverige hjälper vi cirka 170 miljoner resenärer varje år att komma fram till sina resmål. Med cirka 3 400 medarbetare, 800 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. Som resenär hos Arriva ska du uppleva att vi gör allt för att din resa ska kännas trygg och ha service av hög kvalitet. Året runt – dygnet runt – fram och tillbaka. Arriva Sverige är en del i Arrivkoncernen som i sin tur ägs av Deutsche Bahn. DB grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Berlin. Man har verksamhet inom logistik- och transportsektorn och är 291 000 medarbetare i 130 länder.