2022-03-01 07:00Pressmeddelande

Vårdnära tjänster och rådgivning allt viktigare för apotekskunden

Från i mars erbjuder Apoteksgruppen den nya tjänsten inhalationsvägledning, ett initiativ från hela branschen. Projektet är en del av ett regeringsuppdrag från Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. Detta tillägg i apotekens tjänsteerbjudande är ett tydligt bevis på de fysiska apotekens stora kundnytta.

Den nya tjänsten Inhalationsvägledning kommer finnas på 20 av Apoteksgruppens apotek runt om i landet med start i mars under en testperiod på tre månader. Det vänder sig till kunder som har recept på ett eller flera inhalationsläkemedel. Tjänsten är kostnadsfri och utförs i samband med att kunden hämtar ut sitt inhalationsläkemedel.

Vi ser en ökad efterfrågan för olika hälsotjänster på våra apotek. Det är betydelsefullt att få erbjuda denna farmaceutiska tjänst och bidra till något så viktigt som förbättrad läkemedelsanvändning för våra kunder. Det visar på den viktiga kompetens som våra medarbetare på apoteken besittersäger Karin Andrén, kategorichef för tjänster på Apoteksgruppen.

Inhalationsvägledning ger kunden möjlighet att få rådgivning och stöd från en farmaceut kring hur man inhalerar och hanterar sin inhalator. Kunden får då instruktioner och råd från farmaceuten. En korrekt inhalationsteknik är avgörande för att patienter med inhalationsläkemedel ska få i sig avsedd dos och få full effekt av sitt läkemedel.

Hur en inhalationsvägledning mellan farmaceut och kund kan se ut:

1. Inhalatorns förberedelser
  2. Frammatning av dos
  3. Inhalationsteknik
  4. Inhalatorns position vid frammatning av dos och inandning
  5. Hur du vet att inhalatorn är slut
  6. (Rengöring av inhalator)
  7. Förvaring

Apotekstjänsten Inhalationsvägledning kommer att erbjudas på drygt 150 apotek runt om i landet och på 20 av Apoteksgruppens apotek under en testperiod på tre månader med start i mars 2022.

Om Apoteksgruppen

Apoteksgruppen har närmare 200 apotek runt om i Sverige, med ett hjärta som klappar lite extra för vår lands- och glesbygd. Vi vill göra hälsa enkelt för alla våra kunder genom att erbjuda ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda tjänster och produkter inom hälsa och skönhet samt rådgivning av våra kvalificerade farmaceuter. Apoteksgruppen möjliggör egenföretagande genom franchise och är den enda apotekskedjan i Sverige som har både kedjedrivna och franchisedrivna apotek. Med drygt tusen medarbetare gör vi skillnad tillsammans - varje dag! Vårt engagemang bygger på tre kärnvärden; att bry sig på riktigt, att ligga steget före, att göra verklig skillnad. Och vår vision är att bli Sveriges mest engagerade apotek där kunderna mår lite bättre. Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, norra Europas största apotekskoncern.

Linda Wakeham
Kommunikationschef Kronans Apotek