2022-02-03 07:00Pressmeddelande

Öronspray toppar Apoteksgruppens försäljningslistor

Apoteksgruppen ser en markant försäljningsökning av öronvårdsprodukten Vaxol under januari månad med cirka 147 procent i jämförelse med samma månad förgående år. Den branta försäljningsökningen tros vara en effekt av pandemin.

Under januari 2022 ser Apoteksgruppen i sin statistik att öronvårdsprodukten Vaxol toppar försäljningslistorna över hela Sverige. I jämförelse med januari 2021 ser man hittills i januari en rejäl försäljningsökning med cirka 147 procent. Öronsprayen Vaxol är en egenvårdsprodukt för behandling och förebyggande av vaxproblem och klåda i hörselgången.

Försäljningsökningen tros vara en effekt av pandemin som lett till ökad användning av hörlurar till följd av hemmaarbete. Även det torra och kalla klimatet nu under vinterhalvåret kan vara en bidragande faktor. Dessa faktorer har även genererat en yngre målgrupp för produkten där den stora målgruppen tidigare låg i åldersspannet kring cirka 40–70 år men som nu krupit ner i åldrarna kring cirka 18-35 år, förutom de befintliga kunderna som använder hörapparat.

”Att det är just Vaxol som ökat sin försäljning med cirka 147 procent och toppar våra försäljningslistor under januari månad hade vi nog inte kunnat förutse. Detta är ett tydligt exempel på att hemmakontoret med användande av hörlurar och liknande sätter sina spår” – Nina Wyholt Gradin, Försäljningsdirektör.

Öronbekymmer kan skapas av fler anledningar såsom ålder, eksem, hudsjukdomar, öronpetning, bad och dusch, hörapparater och nu även på grund av den uppåtgående trenden av mer frekvent användning av hörlurar.

Om Apoteksgruppen

Apoteksgruppen har närmare 200 apotek runt om i Sverige, med ett hjärta som klappar lite extra för vår lands- och glesbygd. Vi vill göra hälsa enkelt för alla våra kunder genom att erbjuda ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda tjänster och produkter inom hälsa och skönhet samt rådgivning av våra kvalificerade farmaceuter. Apoteksgruppen möjliggör egenföretagande genom franchise och är den enda apotekskedjan i Sverige som har både kedjedrivna och franchisedrivna apotek. Med drygt tusen medarbetare gör vi skillnad tillsammans - varje dag! Vårt engagemang bygger på tre kärnvärden; att bry sig på riktigt, att ligga steget före, att göra verklig skillnad. Och vår vision är att bli Sveriges mest engagerade apotek där kunderna mår lite bättre. Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, norra Europas största apotekskoncern.

Linda Wakeham
Kommunikationschef Kronans Apotek