2021-11-29 08:40Pressmeddelande

Försäljningen av förkylningsprodukter stiger brant

Försäljningen av förkylningsprodukter stiger brant Försäljningen av förkylningsprodukter stiger brant

Apoteksgruppen ser en ökning i försäljningen av produkter mot förkylningar med hela 50 procent under november månad jämfört med samma tid föregående år. Det är ett tydligt tecken på att förkylningarna är på väg tillbaka till mer normala nivåer efter en lugnare period under pandemin. Förkylningar har ökat markant som ett resultat av upphävda restriktioner och återgång till arbetsplatser och skolor, enligt SVT.

Vi ser i vår statistik en ovanligt brant ökning av förkylningsprodukter under november månad, större än förväntat. Till exempel har produkterna inom kategori ”hosta” ökat med 80 procent under samma period,” säger Erik Sjögren, Sales & Operations Director på Apoteksgruppen.

Försäljningsstatistiken för förkylningskategorin baseras på Apoteksgruppens samtliga 10 kategorier förkylningsprodukter, från nässprayer till hostmedicin, och inkluderar både fysiska butiker och e-handel.

Apoteksgruppens tips för att förhindra en förkylning:

• Tvätta händerna ofta, både före och efter måltiden
  • Använd handsprit om du inte har tillgång till tvål och vatten
  • Försök att sova cirka 7–8 timmar per natt
  • Varva ner när du kan och försök att inte stressa för mycket
  • Träna måttligt och regelbundet
  • Ät varierat och njut av frukt och grönt

Om Apoteksgruppen

Apoteksgruppen har närmare 200 apotek runt om i Sverige, med ett hjärta som klappar lite extra för vår lands- och glesbygd. Vi vill göra hälsa enkelt för alla våra kunder genom att erbjuda ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda tjänster och produkter inom hälsa och skönhet samt rådgivning av våra kvalificerade farmaceuter. Apoteksgruppen möjliggör egenföretagande genom franchise och är den enda apotekskedjan i Sverige som har både kedjedrivna och franchisedrivna apotek. Med drygt tusen medarbetare gör vi skillnad tillsammans - varje dag! Vårt engagemang bygger på tre kärnvärden; att bry sig på riktigt, att ligga steget före, att göra verklig skillnad. Och vår vision är att bli Sveriges mest engagerade apotek där kunderna mår lite bättre. Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, norra Europas största apotekskoncern.

Linda Wakeham
Kommunikationschef Kronans Apotek