2013-08-16 11:45Pressmeddelande

Apoteksgruppens apotek har nöjda kunder och visar ökad lönsamhet

null

En nyligen genomförd undersökning, på Apoteksgruppens samtliga apotek, visar att upp till 95 % av kunderna är mycket nöjda eller nöjda med sitt apoteksbesök. Trots tuff konkurrens har apoteken en marginell minskning i försäljningen och uppvisar en ökad lönsamhet.

”För att behålla nöjda kunder måste vi dock ständigt sträva efter att förbättra oss både vad gäller sortiment, rådgivning, bemötande och tillgänglighet” konstaterar Eva-Britt Gustafsson, Apoteksgruppens VD.

Ett proforma resultat för perioden jan-jun 2013 för de 159 anslutna apoteken i kedjan, visar en minskad omsättning med knappt 3 % trots att antalet apotek har ökat kraftigt. Tack vare en ökad bruttomarginal och god kostnadskontroll förbättrades rörelsemarginalen till 5,5 % jämfört med 4,5 % samma period föregående år.

jan-jun
(Mkr)2013
Omsättning1680100%1730100%
Bruttovinst44826,7%43425,1%
Personalkostnader-197-11,7%-199-11,5%
Övriga rörelsekostnader-159-9,5%-157-9,1%
Rörelseresultat925,5%784,5%

Viktiga händelser

• Ett fristående apotek har valt att ansluta sig till Apoteksgruppen
  • 2 nya apotek och en filial har öppnat under detta halvår
  • En ny tjänst på webben gör det möjligt för kunden att se om deras receptbelagda medicin finns på lager, på valfritt apotek inom Apoteksgruppen.
  • Apoteksgruppens kundklubb har nu fler än 330 000 medlemmar

Koncernen Apoteksgruppen i Sverige Holding lämnade den 15 augusti delårsrapport för jan-jun 2013.

Resultat före skatt uppgick till 10,2 MSEK.

Enligt ägardirektivet ska avkastningen på eget kapital uppgå till minst 4 % och soliditeten uppgå till ca 80 %. Avkastningen på det egna kapitalet var, under den senaste 12 månaders perioden, 5,8 % och soliditeten per den sista juni uppgick till 82,8%.

För ytterligare information kontakta:

Eva-Britt Gustafsson, VD, 070-548 29 44

Tommy Wahlberg, Ekonomichef, 072-228 80 43

Om Apoteksgruppen

Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, som är en internationell apotekskedja med apotek i Litauen, Lettland, Estland, Polen och Sverige. Euroapotheca är en av de största apoteksaktörerna i norra Europa med mer än 3800 anställda på drygt 670 apotek. I Sverige finns 197 apotek och ett 40-tal drivs privat av egenföretagare med stöd av Servicekontoret.

Linda Wakeham
Kommunikationschef Kronans Apotek