2021-04-27 07:00Pressmeddelande

Apoteksgruppen startar talangprogram för sina medarbetare

Sofie Almqvist Gärtner, Foto Kristian PohlSofie Almqvist Gärtner, People Director på Apoteksgruppen och en av drivkrafterna bakom satsningen. Foto: Kristian Pohl.

Apoteksgruppen startar ett talangprogram som riktar sig till medarbetare på apoteken som är nyfikna på och vill lära sig mer om rollen som apotekschef. I interna annonser söker Apoteksgruppen anställda som vill utvecklas inom organisationen. De anställda kan både söka själva och nominera kollegor.

Tillsammans med Apoteksgruppens rekryterings- och HR-team genomförs under försommaren intervjuer för att hitta lämpliga deltagare. Programmet värdesätter personliga egenskaper som initiativtagande, lojalitet och kommunikativa nyckelspelare.

– Vi vill identifiera våra talanger inom bolaget. Just det här programmet kommer ge en möjlighet att växa in i en apotekschefsroll på sikt, säger Sofie Almqvist Gärtner, People Director på Apoteksgruppen.

Talangprogrammet handlar om allt från koordinering till affärsmässiga beslut men även att leda och ta hand om en arbetsgrupp på ett motiverande och framgångsrikt sätt. Upplägget består av online-träffar och hemuppgifter, med en mentor som stöd.

– Som jag ser det så har alla organisationer ett behov av att växa genom sina medarbetare, och då måste vi jobba aktivt för att behålla och utveckla våra talanger. Vi ser också vikten av att kunna internrekrytera i högre utsträckning på sikt och när vi har genomfört det här programmet kommer vi att ha en helt annan bas att rekrytera ifrån bolaget, säger Sofie Almqvist Gärtner.

Programmet startar den 9 september 2021 och sträcker sig fram till februari 2022. Apoteksgruppens ambition är att minst två personer från vardera av deras åtta regioner deltar och det finns utrymme för totalt 20 deltagare i programmet.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Anna Bergstedt, Presskontakt Apoteksgruppen, anna.bergstedt@apoteksgruppen.se, 070-576 29 66.

Om Apoteksgruppen

Apoteksgruppen har närmare 200 apotek runt om i Sverige, varav ett 40-tal drivs privat av egenföretagare med stöd av Servicekontoret. Vårat hjärta klappar lite extra för vår lands- och glesbygd. Vi vill göra hälsa enkelt för alla våra kunder genom att erbjuda ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda tjänster och produkter inom hälsa och skönhet samt rådgivning av våra kvalificerade farmaceuter. Apoteksgruppen möjliggör egenföretagande genom franchise och är den enda apotekskedjan i Sverige som har både kedjedrivna och franchisedrivna apotek. Med drygt tusen medarbetare gör vi skillnad tillsammans - varje dag! Vårt engagemang bygger på tre kärnvärden; att bry sig på riktigt, att ligga steget före, att göra verklig skillnad. Och vår vision är att bli Sveriges mest engagerade apotek där kunderna mår lite bättre. Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, norra Europas största apotekskoncern.

Linda Wakeham
Kommunikationschef Kronans Apotek