2022-03-23 07:00Pressmeddelande

Apoteksgruppen ger Fujitsu fortsatt förtroende

Tina Jalap, IT-chef ApoteksgruppenTina Jalap, IT-chef Apoteksgruppen

Apoteksgruppen förnyar sitt avtal med IT-företaget Fujitsu. Avtalet som kommer löpa över fem år innebär leveranser av hårdvara, service och support för butiks-IT samt arbetsplatstjänster för alla 200 apotek och huvudkontoret. Avtalet är ett av det största inom koncernen.

Fujitsu och Apoteksgruppen Detaljist AB har slutit ett förnyat avtal om butiks-IT och arbetsplats som tjänst till kedjans samtliga apotek i Sverige såväl som huvudkontoret i Stockholm. Arbetsplatstjänst innefattar de tjänster som hänger samman med att utrustningen, både på kontor och ute på apotek, ska fungera och vara säker.

Avtalet löper över fem år och innebär att Fujitsu fortsätter leverera tjänster till Apoteksgruppens 200 apotek. Det förra kontraktet mellan Apoteksgruppen och Fujitsu tecknades 2016.

– IT är en central del i vår verksamhet, det är därför viktigt att vår personal känner att de har de bästa arbetsverktygen och en hög servicenivå från leverantörerna om något oförutsett händer. Vi ställer därför också höga krav på våra leverantörer och Fujitsu svarar upp till våra förväntningar på samtliga områden genom att de säkerställer en hög standard i leveransen och håller vad de lovar. Det känns tryggt med Fujitsu och de får oss på Apoteksgruppen att känna att vi är en viktig kund som de är måna om”, säger Tina Jalap, Head of IT på Apoteksgruppen.

Enligt avtalet ska Fujitsu förse Apoteksgruppen med tjänster avseende butiks-IT, arbetsplats och nätverk. Avtalet innehåller även ett koordineringsansvar kring nyetableringar av apotek, flytt av apotek och eventuella stängningar av apotek.

”Vi är mycket glada över att Apoteksgruppen väljer att fortsätta låta Fujitsu leverera IT-tjänster för arbetsplatser och butikeravtalet är mycket viktigt för oss och det stärker vår redan starka position inom Retail”, säger Mats Brandt, försäljningsdirektör Fujitsu Sverige.

Om Fujitsu

Fujitsu är ett ledande japanskt informations- och kommunikationsföretag som erbjuder en heltäckande portfölj av produkter, lösningar och tjänster. Ungefär 126 000 medarbetare hjälper kunder i mer än 100 länder. Vi använder vår erfarenhet och kraften i ICT för att skapa framtidens samhälle tillsammans med våra kunder. Fujitsu Limited (TSE:6702) rapporterade en konsoliderad omsättning på 34 miljarder US$ för verksamhetsåret som slutade 31 mars 2021. För mer information, besök www.fujitsu.com.

Om Apoteksgruppen

Apoteksgruppen har närmare 200 apotek runt om i Sverige, med ett hjärta som klappar lite extra för vår lands- och glesbygd. Vi vill göra hälsa enkelt för alla våra kunder genom att erbjuda ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda tjänster och produkter inom hälsa och skönhet samt rådgivning av våra kvalificerade farmaceuter. Apoteksgruppen möjliggör egenföretagande genom franchise och är den enda apotekskedjan i Sverige som har både kedjedrivna och franchisedrivna apotek. Med drygt tusen medarbetare gör vi skillnad tillsammans - varje dag! Vårt engagemang bygger på tre kärnvärden; att bry sig på riktigt, att ligga steget före, att göra verklig skillnad. Och vår vision är att bli Sveriges mest engagerade apotek där kunderna mår lite bättre. Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, norra Europas största apotekskoncern.

Linda Wakeham
Kommunikationschef Kronans Apotek